Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

PDF verzia analýzy (42 MB)
Stiahnite si PDF dokument s celou analýzou zistení o stave školstva na Slovensku.

Deti z vylúčených rómskych lokalít v MŠ
Deti z vylúčených rómskych lokalít čelia v prístupe do materských škôl mnohým bariéram

Deti s vylúčených rómskych lokalít v MŠ

Deti z vylúčených rómskych lokalít čelia v prístupe do materských škôl mnohým bariéram

Účasť detí zo sociálne vylúčených lokalít na predškolskom vzdelávaní je dlhodobo veľmi nízka a do materských škôl dochádza približne len tretina z nich. Na nízkej dochádzke detí sa podieľa viacero bariér, ktorým deti a ich rodiny čelia. Hoci existuje niekoľko nástrojov, zameraných na podporu detí z chudobných rodín, vďaka ich súčasnému nastaveniu nie je dochádzka do materských škôl (najmä pre mladšie deti) úplne bezplatná. Problémom je príliš nízko nastavená hranica príjmového stropu rodiny, ako aj skutočnosť, že nepokrývajú všetky náklady, spojené s dochádzaním dieťaťa do materskej školy. Ďalšou významnou bariérou je geografická nedostupnosť materských škôl, ktorá sa týka približne pätiny vylúčených rómskych lokalít. Otázna je tiež pripravenosť prostredia materských škôl na prácu s týmito deťmi. Výpovede respondentov z kvalitatívneho aj kvantitatívneho prieskumu To dá rozum naznačujú, že materské školy nemajú vytvorené podmienky na individuálny prístup k deťom a na zabezpečenie potrebných podporných služieb. Problémom je tiež nepripravenosť praxe na prácu s deťmi z inojazyčného prostredia. Zrejme aj z tohto dôvodu sa štvrtina učiteliek a riaditeliek materských škôl domnieva, že deti s odlišným materinským jazykom by mali byť vzdelávané v špeciálnych triedach či školách. Na nízkej miere účasti detí z vylúčených lokalít na predškolskom vzdelávaní sa môže spolupodieľať aj absencia programov, zameraných na spoluprácu s rodičmi týchto detí.

Len tretina detí zo sociálne vylúčených rómskych lokalít navštevuje materské školy

Miera zaškolenosti rómskych detí, žijúcich v prostredí sociálne vylúčených lokalít, je na Slovensku dlhodobo veľmi nízka – v školskom roku 2017/2018 dochádzalo do materských škôl len 31,7 % detí vo veku 3 – 5 rokov.1 Taktiež podľa údajov Agentúry Európskej únie pre základné práva na Slovensku navštevovalo v roku 2014 materské školy len 34 % rómskych detí vo veku od 4 rokov po začiatok povinného vzdelávania. Zároveň, pokiaľ deti z vylúčených rómskych lokalít do materskej školy nastúpia, v porovnaní so zvyškom populácie detí sa tak deje v neskoršom veku a ich vzdelávanie v materskej škole trvá teda kratšie. Na veľmi nízku účasť detí zo sociálne vylúčených rómskych lokalít na predškolskom vzdelávaní poukazovali aj mnohí respondenti individuálnych rozhovorov, realizovaných v rámci kvalitatívneho zberu dát v projekte To dá rozum. Ako sa vyjadrila pracovníčka mestského úradu, teda, bohužiaľ, deti, ktoré sú z takého sociálne znevýhodneného prostredia alebo rómske deti, menej navštevujú materskú školu. [..] Mohli by chodiť a, bohužiaľ, nechodia do tej materskej školy.

Predškolské vzdelávanie je pre chudobné rodiny bezplatné len zdanlivo

Aj keď dôvodov nízkej účasti detí z vylúčených rómskych lokalít je viacero, významnú úlohu zohrávajú finančné bariéry. Hoci existuje viacero nástrojov, zameraných na podporu detí z chudobných rodín, vďaka ich súčasnému nastaveniu nie je pre ne predškolské vzdelávanie úplne bezplatné. Jedným z problémov je nízko nastavená hranica príjmového stropu rodiny. Ako ukazuje tabuľka T_4.1.4.5.1 nárok na bezplatné stravovanie 4, dotáciu na školské pomôcky5 a odpustenie poplatkov za materskú školu6 majú iba deti z domácností, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. Deti z rodín s príjmom pod hranicou životného minima nárok na odpustenie poplatkov za MŠ nemajú. Mesačné poplatky za materskú školu sa pritom na základe údajov z kvalitatívneho prieskumu projektu To dá rozum spravidla pohybujú v rozmedzí od 10 do 30 eur. Z možnosti bezplatne navštevovať materskú školu tak môžu byť vylúčené celé skupiny detí ohrozených chudobou. Podľa údajov Inštitútu vzdelávacej politiky deti, ktoré benefitujú z opatrení finančnej podpory, predstavujú menej ako polovicu detí, ohrozených chudobou alebo sociálnym vylúčením, pričom dôvodom je práve veľmi úzke vymedzenie okruhu oprávnených osôb.7

Tabuľka T_4.1.4.5.1. Prehľad opatrení finančnej podpory pre deti v materských školách

T_4.1.4.5.1..PNG

Skutočnosť, že náklady, spojené s dochádzaním do materskej školy môžu pre časť detí predstavovať významnú bariéru, sa potvrdila aj v rámci dotazníkového prieskumu To dá rozum. Ako je zrejmé z grafu G_4.1.4.5.1, až 43,5 % učiteliek materských škôl a 55,5 % učiteliek špeciálnych materských škôl súhlasilo s názorom, že ak by viac detí malo nárok na finančnú podporu vo forme odpustenia školného či dotácií na stravu a pomôcky, zvýšila by sa zaškolenosť detí v materských školách.

Graf G_4.1.4.5.1. Názory učiteliek na rozšírenie opatrení finančnej podpory v materských školách

G_4.1.4.5.1..PNG

Druhým problémom súčasného nastavenia opatrení finančnej podpory je skutočnosť, že nepokrývajú všetky náklady, spojené s dochádzaním dieťaťa do materskej školy. Rodičia sú totiž nezriedka vyzývaní k rôznym dodatočným poplatkom na nákup pomôcok a materiálu, či za voľnočasové a mimoškolské aktivity, ktorých nezaplatenie môže skomplikovať realizáciu aktivity na úrovni triedy alebo spôsobiť sociálnu izoláciu dotknutých detí. Súčasné nástroje finančnej podpory taktiež nepokrývajú náklady na obuv, prezuvky, oblečenie a ďalšie potreby pre deti (napr. hygienické), ktoré sa zo strany materských škôl vyžadujú. Potvrdzovali to aj viacerí respondenti rozhovorov, realizovaných v rámci kvalitatívneho zberu dát projektu To dá rozum. Ako sa vyjadrila riaditeľka základnej školy: Tí naši spoluobčania nedajú jednoducho deti do materskej školy, pretože, hoci je to zadarmo, treba tam vždy nejaký ten poplatok zaplatiť. Podobne sa vyjadrila aj pracovníčka školského odboru na mestskom úrade: A rodičia to riešia tým, že to dieťa nedáme do škôlky, keď na to nemáme.

Dochádzanie do materskej školy je pre mnohých rodičov zo sociálne vylúčených lokalít náročné

Geografická nedostupnosť materských škôl je ďalším vážnym problémom, ktorý priamo súvisí s (ne)rovným prístupom rómskych deti k vzdelávaniu.8 Podľa prieskumov Svetovej banky sa 16 % rómskych rodičov rozhodlo nezapísať svoje dieťa do materskej školy kvôli vzdialenosti.9 Takmer 18 % obcí (198), v ktorých sa nachádzajú rómske lokality, nemá materskú školu, pričom v Banskobystrickom dosahuje tento podiel až 30 %.10 Vzdialenosť najbližšej materskej školy sa v týchto obciach pohybuje od 1 po 20 km, v priemere ide takmer o 5 km.11 Zároveň aj v obciach, v ktorých sa materská škola nachádza, môže byť jej geografická dostupnosť pre obyvateľov sociálne vylúčených lokalít komplikovaná. V prípade 49 segregovaných osídlení je vzdialenosť do najbližšej materskej školy v rozmedzí 1,5 až 7 km.12 Je teda zrejmé, že mnohí rodičia zo sociálne vylúčených lokalít nemajú reálnu možnosť umiestniť svoje dieťa do materskej školy v blízkosti svojho obydlia. Zároveň, v prípade využitia hromadnej dopravy by náklady na cestovanie musela hradiť rodina dieťaťa. Pre mnohých je prekážkou nielen veľká vzdialenosť ale i fakt, že k materským školám nevedie bezpečná cesta. Náročný presun po krajnici rušných ciest či úsekoch bez asfaltu odrádza najmä matky, ktoré majú mladšie deti a sprevádzanie toho staršieho je o to náročnejšie.13 Horšiu geografickú dostupnosť materských škôl pre obyvateľov sociálne vylúčených lokalít potvrdili viacerí respondenti rozhovorov v rámci kvalitatívneho zberu dát To dá rozum. Ako jednu z príčin nízkej účasti rómskych detí na predškolskom vzdelávaní ju uviedol aj riaditeľ základnej školy: Treba nastúpiť na autobus alebo sa dopraviť vlakom do materskej školy a potom následne aj vybrať to dieťa z materskej školy. Ja to chápem, je to pre nich trošku zložité a komplikované.

Uprednostňovanie detí zamestnaných rodičov a detí s trvalým pobytom v obci znevýhodňuje časť detí z vylúčených lokalít

Dostupnosť predškolského vzdelávania pre deti z vylúčených lokalít môže znižovať aj uplatňovanie selektívnych kritérií, ako je prednostné prijímanie detí zamestnaných rodičov či detí s trvalým pobytom v obci. Na základe kvalitatívnych aj kvantitatívnych dát projektu To dá rozum ich časť materských škôl volí v dôsledku nedostatočných kapacít a to napriek tomu, že sú v priamom rozpore s usmerneniami ministerstva školstva.14 Obe kritériá môžu byť problematické práve v súvislosti s deťmi zo sociálne vylúčených rómskych lokalít. Na základe údajov Agentúry Európskej únie pre základné práva15 sa totiž zamestnanosť medzi rómskymi mužmi staršími ako 16 rokov pohybuje na úrovni 34 %, medzi rómskymi ženami len na úrovni 16 %. Zároveň, časť obyvateľov vylúčených rómskych lokalít môže mať trvalý pobyt v inej obci alebo meste než v tej, v ktorej žije. Hlavným dôvodom je odmietanie udelenia trvalého pobytu zo strany niektorých samospráv (najmä v prípade obývania nelegálnych obydlí).16 Podľa odhadov približne 7 % Rómov žije mimo obce svojho trvalého pobytu.17 V prípade nedostatku miest v materskej škole môžu teda obe podmienky diskriminovať časť mladších detí (3- až 4-ročných) zo sociálne vylúčených rómskych lokalít a vylučovať ich tak z možnosti navštevovať materskú školu.

Pripravenosť materských škôl na vzdelávanie detí z vylúčených rómskych lokalít je sporná

Ďalšie bariéry v prístupe detí z vylúčených lokalít k predškolskému vzdelávaniu môžu byť prítomné v samotných materských školách. Hoci respondenti a respondentky z materských škôl deklarovali relatívne vysokú mieru pripravenosti ich školy na vzdelávanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia (82,5 %), v prípade detí inej národnosti či etnicity bolo percento respondentov výrazne nižšie. Ako ukazuje graf G_4.1.4.5.2, len 61,6 % učiteliek, riaditeliek či odborných zamestnancov materských škôl považuje svoju MŠ pripravenú na vzdelávanie detí inej etnicity či národnosti.

Graf G_4.1.4.5.2. Hodnotenie pripravenosti materskej školy na vzdelávanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a detí rôznych národností/etnicity

G_4.1.4.5.2.PNG

Pripravenosť materských škôl na vzdelávanie detí zo sociálne vylúčených rómskych lokalít môžu negatívne ovplyvňovať viaceré prekážky, s ktorými sa boria materské školy. Za najväčšie problémy v oblasti podpory vzdelávania detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (vrátane detí zo sociálne znevýhodneného prostredia) respondenti z materských škôl v dotazníkovom prieskume To dá rozum považujú nedostatočné podmienky na individuálny prístup v dôsledku vysokých počtov detí v triedach (64,5 %), nedostatok pedagogických asistentov (48,5 %) a odborných zamestnancov (30,9 %) a nedostatok finančných prostriedkov na zabezpečenie potrieb detí so sociálne znevýhodneného prostredia (29,1 %). Výraznou prekážkou je tiež nepripravenosť učiteľov pre prácu s deťmi so ŠVVP, ktorú za problém považuje 28,3 % respondentov z materských škôl.

Materské školy nemajú vytvorené podmienky na individuálny prístup k deťom a na zabezpečenie podporných služieb

Až dve tretiny respondentov z materských škôl považovalo za problém nedostatočné podmienky na individuálny prístup k deťom. Slabú mieru individualizácie vzdelávania konštatujú aj správy školskej inšpekcie. Prejavuje sa v nedostatočnom diferencovaní učebných zadaní vzhľadom na výchovno-vzdelávacie potreby detí, ich rozvojovú, výkonovú úroveň a momentálne dispozície detí.18 Možnosti individualizácie komplikuje vysoký počet detí na jedného dospelého v triedach materských škôl. Ako je zrejmé z tabuľky T_4.1.4.5.2, v samosprávou zriadených MŠ pracuje učiteľka väčšiu časť dňa priemerne s 20 deťmi. Pomer dospelý/dieťa sa neznižuje ani vďaka pomoci asistenta učiteľa. Tých bolo v školskom roku 2018/2019 v celom segmente bežných MŠ len 180 a okrem detí zo sociálne znevýhodneného prostredia je ich činnosť zameraná aj na podporu detí so zdravotným znevýhodnením. Ostatní odborní zamestnanci (špeciálni pedagógovia, logopédi, školskí psychológia a pod.) v prostredí materských škôl de facto chýbajú.

Tabuľka T_4.1.4.5.2 Priemerné počty detí v triedach materských škôl v školskom roku 2018/2019

T_4.1.4.5.2.PNG19

Neschopnosť materských škôl zabezpečiť podporné nástroje súvisí aj so spôsobom ich financovania ako originálnych kompetencií miest a obcí priamo z podielových daní. Nedostatok financií na zabezpečenie potrieb detí zo SZP pritom považuje za problém až 29,1 % respondentov dotazníkového prieskumu To dá rozum z materských škôl. Zo strany štátu materské školy síce dostávajú príspevok na školské pomôcky pre deti z rodín s príjmom pod hranicou životného minima20 a príspevok na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl pre deti z rodín v hmotnej núdzi,21 ten je však primárne určený na kompenzáciu odpustenia poplatku za školné. Na rozdiel od základných škôl materské školy nie sú prijímateľom príspevku na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorý je okrem iného určený aj na pokrytie miezd asistentov učiteľa.

Materské školy nie sú zatiaľ pripravené na prácu s deťmi z inojazyčného prostredia

Veľkou bariérou v prístupe detí z vylúčených rómskych lokalít do materských škôl je nízka pripravenosť prostredia materských škôl na prácu s deťmi z inojazyčného prostredia. Pre mnohé deti z vylúčených rómskych lokalít je materinským jazykom rómčina. Rómske deti však v materských školách nemajú možnosti vzdelávať sa v rómskom jazyku a vstup do materskej školy je tak pre ne vstupom do prostredia, kde sa používa cudzí jazyk. Aj pozorovania školskej inšpekcie prinášajú zistenia, že „mnohé deti z MRK z dôvodu jazykovej bariéry mali problém komunikovať s učiteľmi alebo len stroho, jednoslovne odpovedali na ich otázky. Niektoré komunikovali s učiteľmi gestikuláciou“.22 Ako sa ďalej v správe uvádza k systematickému prepájaniu rómskeho a slovenského jazyka nedochádza, deti teda zostávajú v komunikačnej neistote a ich možnosti rozširovať si poznanie cez vlastné skúsenosti sú obmedzené.23 V triedach chýbajú učitelia či asistenti učiteľa, ktorí by ovládali rómsky jazyk.24 Na základe údajov Svetovej banky to môže byť jedným z dôvodov nízkej účasti rómskych detí na predškolskom vzdelávaní. Až polovica rodičov, ktorých deti do materskej školy nechodia, by totiž zvážila ich zapísanie v prípade, že by v nej pôsobila rómska učiteľka alebo asistentka učiteľa.25

Učiteľky zároveň nie sú systematicky pripravované na prácu s deťmi z inojazyčného prostredia. V tejto oblasti absentujú aj akékoľvek metodické materiály. Celkovo sa teda stratégiám výučby v jazykovo zmiešaných triedach venuje na Slovensku minimálna pozornosť. Neistotu v práci s deťmi, ktoré používajú iný jazyk, pociťujú zrejme aj pedagógovia. Podľa výsledkov dotazníkového prieskumu To dá rozum si viac než štvrtina opýtaných učiteliek a riaditeliek myslí, že najvhodnejšou formou vzdelávania bez znalosti alebo obmedzenou znalosťou vyučovacieho jazyka je vzdelávanie v špeciálnej triede alebo škole. Z výsledkov sa dá usudzovať, že neovládanie štátneho jazyka je pre učiteľky a riaditeľky väčší problém ako samotné sociálne znevýhodnenie detí (graf G_4.1.4.5.3).

Graf G_4.1.4.5.3 Názory respondentov z materských škôl na vhodnú formu vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a detí bez znalosti/s obmedzenou znalosťou vyučovacieho jazyka

G_4.1.4.5.3.PNG

Zapájanie rodičov detí z vylúčených rómskych lokalít a ďalšia práca s nimi absentuje

V rámci kvalitatívneho zberu dát projektu To dá rozum viaceré respondentky z materských škôl poukazovali na nižšiu mieru spolupráce s rodičmi rómskych detí, ktorá však zo strany materských škôl nezriedka nie je cielene rozvíjaná. Kontakt s rodinou sa nadväzoval najmä vtedy, keď dieťa malo v materskej škole opakované absencie. V prípade jednej z materských škôl sa dokonca komunikácia s rodinou nedeje priamo, ale prostredníctvom pracovníčok sociálneho odboru mesta. Ako sa vyjadrila riaditeľka materskej školy: Sú niekedy nezodpovední, že to dieťa ani neodhlásia, ani nedovedú do škôlky. Všetko riešim okamžite cez oddelenie sociálne, okamžite dávam podnet vedúcej toho oddelenia, aby urobila návštevu v rodine. [..] Niekedy sa stáva, že po tej kontrole v rodine, teraz som mala jeden taký prípad, že úplne vyhlásila dieťa z materskej školy, zrušia mu dochádzku. O prerušení dochádzky rómskych detí do materskej školy referovali viaceré respondentky kvalitatívneho prieskumu. Ako sa vyjadrila učiteľka materskej školy: Zapíšu ich a zistia, že tam plače dva dni, tak on nebude chodiť do škôlky [...]. Že sú v mnohých ohľadoch oveľa viac úzkostlivejší tí rómski rodičia na tie deti a jednoducho, keď im to nevyhovuje, tak ich nevodia do tej škôlky. Podobne o príčinách nízkej zapojenosti rómskych detí do predškolského vzdelávania hovorila aj riaditeľka základnej školy: Viete, prečo nechodia? Vždy, keď je zápis, tak sa pýtame jednotlivo rodičov, že prečo nechodil. Lebo plače. A ja hovorím, tak plače, plače raz, pôjdem, bude druhýkrát plakať, nie. Ony proste sú rozmaznané a oni ich radšej nechajú doma. Upustenie od dochádzky dieťaťa do materskej školy však môže byť následok reálnych obáv ich rodičov, ktoré môžu prameniť z pocitu, že sa ich deti necítia v materskej škole prijaté. Na základe prieskumu Svetovej banky má totiž až tretina rómskych rodičov, ktorých deti do materskej školy chodia, pocit, že ich dieťa nie je v materskej škole vítané.26 Pokiaľ tieto obavy nie sú rozptýlené v rámci komunikácie s rodičmi či prostredníctvom ich zapojenia do aktivít v materskej škole, môžu sa spolupodieľať na nižšej dochádzke rómskych detí do materských škôl.

Chýbajúce programy, zamerané na spoluprácu s rodičmi z vylúčených rómskych lokalít, sa odrážajú aj v tom, že rodičia nezriedka nemajú dostatočné informácie o administratívnych požiadavkách na zápis dieťaťa do materskej školy. To má za následok, že aj časť rodičov, ktorí o zapísanie svojho dieťaťa do MŠ záujem má, v dôsledku nedostatku informácií nesplní všetky požiadavky (ako napr. vyplnená prihláška s potvrdením od pediatra) v požadovanom termíne. Ako sa vyjadrila riaditeľka materskej školy, „musela som odmietnuť zápis troch detí. Prihlášku podali až v júni, kedy sme už mali plne obsadenú kapacitu“.27 Okrem samotných materských škôl by pri práci s rodinami s cieľom podpory zaškolenia ich detí do MŠ mohli byť nápomocné aj sociálne služby, poskytované vo vylúčených lokalitách (ako napr. terénna sociálna práca či komunitné centrá). Hoci v niektorých obciach je ich súčasťou aj poradenstvo ohľadom predškolskej výchovy a vzdelávania28 , konkrétne metodiky na realizáciu týchto činností doposiaľ absentujú.

Záver

V spravodlivom systéme nie je prípustné, aby sociálny pôvod dieťaťa zohrával akúkoľvek rolu v jeho prístupe k programom predškolského vzdelávania. Stratégie zlepšovania životných šancí detí, žijúcich v podmienkach sociálneho vylúčenia by mali byť založené na efektívnom zosúladení sociálnych a vzdelávacích politík. Odstraňovanie bariér, ktoré stoja deťom z vylúčených rómskych lokalít na ceste za predškolským vzdelávaním, si vyžaduje cielené opatrenia zamerané na zabezpečenie dostupného a bezplatného predškolského vzdelávania, na prácu s rodinami, ako aj na prípravu takého učebného prostredia, v ktorom budú deti šťastné a v ktorom budú napredovať po boku svojich rovesníkov.

Autor:

Miroslava Hapalová a Katarína Vančíková

Oponent: Štefan Porubský

Zdroje:

1: Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením. Priebežná správa. Január 2019. [cit. 2019-03-11] Dostupné na: https://www.minedu.sk/revizia-vydavkov-na-skupiny-ohrozene-chudobou-alebo-socialnym-vylucenim-2019/
2: European Union Agency for Fundamental Rights, 2016. Second European Union Minorities and Discrimination Survey (EU-MIDIS II) Roma — Selected findings, Publications Office of the European Union, Luxembourg. [cit. 2018-09-28]. Dostupné na: http://fra.europa.eu/en/publication/2016/eumidis-ii-roma-selected-findings
3: Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením. Priebežná správa. Január 2019. [cit. 2019-03-11] Dostupné na: https://www.minedu.sk/revizia-vydavkov-na-skupiny-ohrozene-chudobou-alebo-socialnym-vylucenim-2019/
4: Zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, § 4, ods. 3
5: Zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, § 4, ods. 1
6: Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení, § 6b
7: INŠTITÚT VZDELÁVACEJ POLITIKY. Prečo v školách nedostáva podporu viac ako polovica detí ohrozených chudobou alebo sociálnym vylúčením?, 2019. [cit. 2019-03-11]Dostupné na: https://dennikn.sk/blog/1408312/preco-v-skolach-nedostava-podporu-viac-ako-polovica-deti-ohrozenych-chudobou-alebo-socialnym-vylucenim/#_edn5
8: VANČÍKOVÁ, K., HAVÍROVÁ BALÁŽOVÁ, Z., KOSOVÁ, I., VANĚK, B., RAFAEL, V. Inklúzia Rómov od raného detstva +. Správa o inklúzii Rómov vo vzdelávaní a starostlivosti v ranom detstve. Open Society Foundations, Roma Education Fund, UNICEF, 2017. s. 57
9: The World Bank, 2012. Diagnostics and Policy Advice on the Integration of Roma in the Slovak Republic. [cit. 12. 8. 2016]. Dostupné na: http://documents.worldbank.org/curated/en/570461468303056342/pdf/729850ESW0Whit0port09Sept20120Final.pdf
10: MUŠINKA, A., ŠKOBLA, D., HURRLE, J., MATLOVIČOVÁ, J. KLING, J. Atlas rómskych komunít na Slovensku 2013. Bratislava, UNDP, 2014.
11: Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením. Priebežná správa. Január 2019. [cit. 2019-03-11] Dostupné na: https://www.minedu.sk/revizia-vydavkov-na-skupiny-ohrozene-chudobou-alebo-socialnym-vylucenim-2019/
12: Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením. Priebežná správa. Január 2019. [cit. 2019-03-11] Dostupné na: https://www.minedu.sk/revizia-vydavkov-na-skupiny-ohrozene-chudobou-alebo-socialnym-vylucenim-2019/
13: FARENZENOVÁ, M., KUBÁNOVÁ, M., SALNER, A.. Cestovná mapa pre riešenie nadmerného zastúpenia rómskych detí v špeciálnom školstve – analýza realistických krokov. Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, 2013, s. 30
14: MŠVVŠ SR, 2018. Prijímanie detí na predprimárne vzdelávanie v materskej škole – aktualizácia (vypracované podľa právneho stavu platného od 01. 08. 2018). Číslo materiálu: 2018/10076:1-10A0. [cit. 2019-03-28]. Dostupné na: https://www.minedu.sk/data/files/8118_prijimanie-deti-na-predprimarne-vzdelavanie_aktualizacia-august-2018.pdf
15: European Union Agency for Fundamental Rights, 2016. Second European Union Minorities and Discrimination Survey (EU-MIDIS II) Roma — Selected findings, Publications Office of the European Union, Luxembourg. [cit. 2018-09-28]. Dostupné na: http://fra.europa.eu/en/publication/2016/eumidis-ii-roma-selected-findings
16: Obhajoba práv Rómov na bývanie, 2004. COHRE, ERRC, Nadácia Milana Šimečku. [cit. 2019-04-15]. Dostupné na: https://www.nadaciamilanasimecku.sk/fileadmin/user_upload/dokumenty/Obhajoba_pr__v_R__mov.pdf
17: MATLOVIČOVÁ, K., MATLOVIČ, R., MUŠINKA, A., ŽIDOVÁ, A. The Roma population in Slovakia. Basic characteristics of the Roma population with emphasis on the spatial aspects of its differentiation,2012. In Penczes, J., Radics, Z. (Eds.): Roma popuation on the peripheries of the Visegradcountries. Spatial trends and social challenges. Debrecen 2012, s. 77-104.
18: Správa o stave a úrovni pedagogického riadenia, procesu, podmienok výchovy a vzdelávania v materských školách v školskom roku 2017/2018 v SR. Štátna školská inšpekcia, 2018. [cit. 2018-10-07]. Dostupné na: https://www.ssiba.sk/Default.aspx?text=t&id=3&lang=sk
20: Zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, § 4, ods. 1
21: Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení, § 6b
22: Správa o stave a úrovni pedagogického riadenia, procesu, podmienok výchovy a vzdelávania v materských školách v školskom roku 2017/2018 v SR. Štátna školská inšpekcia, 2018. [cit. 2018-10-07]. Dostupné na: https://www.ssiba.sk/Default.aspx?text=t&id=3&lang=sk
23: Správa o stave a úrovni pedagogického riadenia, procesu, podmienok výchovy a vzdelávania v materských školách v školskom roku 2017/2018 v SR. Štátna školská inšpekcia, 2018. [cit. 2018-10-07]. Dostupné na: https://www.ssiba.sk/Default.aspx?text=t&id=3&lang=sk
24: Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením. Priebežná správa. Január 2019. [cit. 2019-03-11] Dostupné na: https://www.minedu.sk/revizia-vydavkov-na-skupiny-ohrozene-chudobou-alebo-socialnym-vylucenim-2019/
25: The World Bank, 2012. Diagnostics and Policy Advice on the Integration of Roma in the Slovak Republic. [cit. 12. 8. 2016]. Dostupné na: http://documents.worldbank.org/curated/en/570461468303056342/pdf/729850ESW0Whit0port09Sept20120Final.pdf
26: The World Bank, 2012. Diagnostics and Policy Advice on the ntegration of Roma in the Slovak Republic. [cit. 12. 8. 2016]. Dostupné na: http://documents.worldbank.org/curated/en/570461468303056342/pdf/729850ESW0Whit0port09Sept20120Final.pdf
27: VANČÍKOVÁ, K., HAVÍROVÁ BALÁŽOVÁ, Z., KOSOVÁ, I., VANĚK, B., RAFAEL, V. Inklúzia Rómov od raného detstva +. Správa o inklúzii Rómov vo vzdelávaní a starostlivosti v ranom detstve. Open Society Foundations, Roma Education Fund, UNICEF, 2017. s. 58
28: ŠKOBLA, D., GRILL, H., HURRLE, J. Terénna sociálna práca na Slovensku. Evaluácia terénnej sociálnej práce financovanej z ESF v programovom období 2007 – 2013 na Slovensku, 2015. Implementačná agentúra MPSVR SR. Dostupné na: https://www.tsp.gov.sk/data/files/np_tsp/Evaluacia_TSP_na_Slovensku_200-7-2013_final.pdf


Analýza zistení o stave školstva na Slovensku