Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

PDF verzia analýzy (42 MB)
Stiahnite si PDF dokument s celou analýzou zistení o stave školstva na Slovensku.

Riadenie vysokých škôl
Riadenie verejných VŠ je komplikované a prispieva k ich vnútornej fragmentácii

Riadenie vysokých škôl

Riadenie verejných VŠ je komplikované a prispieva k ich vnútornej fragmentácii

Jedným z problémov riadenia na verejných vysokých školách sa na základe dát To dá rozum javí komplikovanosť riadiacich línii. Návrh na menovanie a odvolanie rektora dáva senát VŠ, ktorému sa rektor aj primárne zodpovedá. Dekana volí a odvoláva fakultný senát a tomu sa prioritne zodpovedá. Čiže nie je priama línia medzi manažérom VŠ (rektorom) a manažérmi jej súčastí (dekanmi). Navyše, výkonové parametre stanovuje prostredníctvom platu iný orgán než ten, ktorému sa manažéri vysokých škôl zodpovedajú. U rektorov je to správna rada a u dekanov rektor. V prípade rektorov len na časti VŠ boli tieto výkonové parametre známe, u dekanov, ktorí sa zúčastnili rozhovorov, známe neboli. Nejasnosť kritérií hodnotenia rektorov a dekanov môže byť problematická, keďže nie je potom jasné, aké výsledky sa od manažéra očakávajú v oblasti riadenia organizácie.

Rektori a dekani na verejných VŠ síce stoja na čele školy a fakulty, avšak návrhy materiálov alebo personálnych nominácií (vrátane najbližších spolupracovníkov prorektorov a prodekanov) im v mnohých prípadoch schvaľujú senáty, v niektorých aj správne rady a vedecké rady. Akademický senát prijíma rozhodnutia od akademických cez ekonomické, legislatívne až po personalistické a inštitucionálne, pričom len časť z nich má v otázkach spojených s chodom VŠ odbornosť a nie všetci, sú podľa vyjadrení účastníkov rozhovorov, najkvalitnejšími akademikmi. V očiach niektorých dekanov a rektorov schvaľovanie rozhodnutí v senáte zvyšuje ich legitimitu a zlepšuje návrhy. V krízových momentoch, ako je napríklad strata akreditácie, či finančné ťažkosti, však môže predlžovať proces. Senáty, kde ich členovia zastávajú najmä záujmy svojho pracoviska, zase môžu brzdiť návrhy potrebné pre školu ako celok i keď nepopulárne pre časť členov akademickej obce, ako je napríklad spájanie pracovísk s podobným zameraním, vytváranie interdisciplinárneho vzdelávania, výskumu a umenia, či centralizácia a zefektívnenie administratívnych a prevádzkových činností. Vyššiu integráciu VŠ a fakúlt okrem časti senátorov však nepodporujú viacerí dekani, či vedúci katedier/ústavov a preferujú samostatné riadenie jednotiek, ktoré vedú.

Volieb do akademického senátu sa zúčastňuje len časť členov akademickej obce. Študenti sa volieb do senátov zúčastňujú oveľa zriedkavejšie než zamestnanci, z ktorých sa volieb zúčastňuje veľká časť. Avšak javí sa, že zamestnanci s kratšou praxou na VŠ menej často volia a sú volení. U študentov verejných VŠ sú v senátoch nadreprezentovaní doktorandi, ktorých problémy sú však bližšie začínajúcim akademikom než študentom prvých dvoch stupňov VŠ. Disproporčné zloženie akademických senátov môže byť problém keďže exekutíva VŠ ani senátori zrejme systematicky nezbierajú dáta o potrebách všetkých skupín členov akademickej obce.

Zistenia z dotazníkového prieskumu indikujú, že najčastejšími dôvodom neúčasti študentov na spravovaní školy je nedostatok informácií o tom, ako sa doň zapojiť ako aj o práci ich zástupcov v senáte. Pre časť študentov to je aj nezáujem o dianie na škole. V prípade učiteľov boli dôvodmi ich neúčasti na spravovaní školy najmä iné povinnosti a obava z pomsty vedenia školy, ak sa k niečomu kriticky vyjadria. Táto obava dominovala najmä u začínajúcich akademikov, ktorí pôsobia na VŠ do 15 rokov a u denných doktorandov. Zároveň respondenti z oboch týchto skupín vnímali VŠ ako organizáciu vybudovanú na hierarchických vzťahoch, čo bolo v protiklade s vyjadreniami študentov súkromných VŠ. Tí obavu vznášať kritiku voči vedeniu vyjadrovali vo významne menšej miere.

V senátoch majú študenti minimálne tretinu hlasov, čím môžu ovplyvňovať mnohé otázky, ovplyvňujúce školu mnoho rokov dopredu. Na základe zistení z prieskumu sa však javia tieto oblasti pre študentov odťažité. Naopak na úrovni katedry, či ústavu, kde vznikajú konkrétne problémy okolo predmetov či učiteľov, nebol zaznamenaný systematický spôsob zapájania študentov. Dotazníky na hodnotenie kvality výučby a učiteľov, ktoré majú na základe zákona o VŠ študenti právo vypĺňať aspoň raz ročne sa nejavia byť nástrojom, ktorý by toto reálne riešil.

Stimulovanie kvality pedagogického, vedeckého a umeleckého pôsobenia VŠ je v rukách vedeckých/umeleckých rád fakúlt a VŠ. Dáta však ukazujú, že len v časti vedeckých rád dominujú vedci s medzinárodne nadpriemernými výkonmi, respektíve v lokálne špecifických spoločenských a humanitných oblastiach s nadpriemernými výkonmi v rámci Slovenska. Pri veľkej rôznorodosti poskytovaných študijných programov a výskumných a umeleckých oblastí, sa javí, že vedecké rady pri hodnotení kariérneho rastu, ako aj študijných programov môžu mať tendenciu opierať sa o kvantitatívne a všeobecné indikátory. Dôsledkom toho je, že nie vždy môžu vyhodnotiť daný program, či prácu jednotlivca v súlade s trendmi v konkrétnej oblasti poznania.

Úloha senátov na súkromných a štátnych VŠ je viac konzultačná ako na verejných VŠ, čo sa však nejavilo byť problémom pre ich členov. Dotazníkový prieskum dokonca naznačuje, že hoci študentskí respondenti zo súkromných VŠ najmenej často volia, vo výrazne väčšej miere sú celkovo spokojní so svojím štúdiom. Na súkromných vysokých školách majú študenti taktiež možnosť ovplyvňovať svoje štúdium aj mimo akademického senátu. Línia riadenia je na súkromných VŠ priamočiarejšia. Vlastník VŠ rozhoduje o rektoroch aj dekanoch a má na starosti všetky prevádzkové otázky, čím odbremeňuje akademických funkcionárov a majú voľnejšie ruky ako ich kolegovia na verejných VŠ sústrediť sa na rozvoj akademických oblastí VŠ.

Výsledky analýzy kvantitatívnych a kvalitatívnych dát To dá rozum sú detailnejšie rozpracované v nasledujúcich častiach:

Výber a právomoci rektorov

Úlohy rektorov verejných VŠ sú rozsiahle, avšak systémové nastavenie nie je vždy podporujúce

Čítať viac

Výber a právomoci dekanov

Potenciál fakúlt ako základných jednotiek VŠ je nevyužitý, ak pôsobia ako izolované ostrovy

Čítať viac

Voľby do zamestnaneckej časti AS

Vo vysokoškolskej samospráve sú najaktívnejší seniorní akademici

Čítať viac

Charakteristika zamestnaneckej časti akademických senátov

Nastavenie senátov nezaručuje odbornosť senátorov ani ich rozhodovanie v prospech celej školy

Čítať viac

Akademické senáty verzus rektori a dekani

Vzťah medzi vedením a senátmi komplikuje zákon o VŠ a na verejných VŠ aj ich vnútorné pravidlá

Čítať viac

Zastúpenie študentov v akademických senátoch

Významný podiel študentov v akademických senátoch nezabezpečuje relevantný hlas študentov

Čítať viac

Faktory neúčasti študentov na spravovaní VŠ

Účasť na spravovaní škôl študentmi znižuje nedostatok informácií, času a obavy z pomsty učiteľov a vedenia škôl

Čítať viac

Charakteristika vedeckých a umeleckých rád

Vedecké a umelecké rady majú dôležitú úlohu, výkon ich právomocí sa však medzi VŠ rôzni

Čítať viac

Kvalita vedeckých a umeleckých rád

Len malá časť vedeckých a umeleckých rád je porovnateľná so svetovým, či slovenským priemerom.

Čítať viac

Záver

Systém riadenia verejných VŠ je pomerne komplexný. Napriek tomu na vertikálnej línii chýba priame prepojenie riadenia zo strany rektora s fakultami. A to aj v rámci administratívnych a prevádzkových činností. Na horizontálnej línii je problémom oddelenie definovania návrhov, ktoré sú v kompetencii exekutívy od ich prijímaní zo strany akademických senátov. Na práci senátov sa zúčastňuje len časť študentov a akademikov. Menšie zapojenie sa mladších akademikov do spravovania VŠ môže znižovať dynamiku rozvoja VŠ. Absentujúci hlas širšej skupiny študentov pri ovplyvňovaní ich štúdia môže poukazovať na relatívne slabú úlohu VŠ pri rozvíjaní študentov ako aktívnych občanov, riešiacich problémy vo svojom okolí. S vedeckým radami sú spojené viaceré otázniky, ktoré môžu obmedzovať ich úlohu stimulovať kvalitu vzdelávania a tvorivej činnosti. Na súkromných a štátnych VŠ sú línie riadenia jednoduchšie. Študenti na súkromných VŠ majú zrejme viac možností ovplyvňovať svoje štúdium a so školou sú spokojnejší. Na verejných VŠ, ktoré však tvoria väčšinu systému vysokých škôl na Slovensku, vykazuje riadenie viaceré neefektívne prvky. Tým sa znižuje možnosť vytvárania optimálnych podmienok ako pre štúdium, tak aj pre prácu akademikov. Kvalite vzdelávania ani tvorivej činnosti nepomáha ani relatívna uzavretosť jednotlivých súčastí VŠ, ktorá znižuje možnosť interdisciplinarity, prospešnej pre komplexné vzdelávanie študentov a pre skúmanie komplikovaných javov. Malá vnútorná integrácia na viacerých VŠ môže znižovať aj efektívne nakladanie s ľudskými, materiálnymi a finančnými zdrojmi pri prevádzkových a administratívnych činnostiach VŠ. Tieto zdroje potom chýbajú pre skvalitnenie podporných činností pre výučbu a tvorivú činnosť, ako aj pre VŠ ako organizáciu. Inými slovami chýbajú pri skvalitňovaní fungovania VŠ.

Autor:

Renáta Hall



Analýza zistení o stave školstva na Slovensku