Podiel žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) je na Slovensku štvrtý najvyšší v Európe1, na základných školách tvoria takmer až pätinu populácie všetkých žiakov. Na rozdiel od ostatných európskych krajín však veľká časť týchto žiakov nenavštevuje triedy v školách hlavného vzdelávacieho prúdu spoločne s ostatnými deťmi. Slovensko je spomedzi 24 európskych krajín na prvom mieste v podiele žiakov základných škôl, vzdelávaných oddelene v špeciálnych triedach alebo špeciálnych školách, určených pre deti so ŠVVP. Ako je zrejmé z nasledujúceho grafu (G_1.2.1.1.), kým na Slovensku je podiel detí v špeciálnom prúde vzdelávania až 5,88 % všetkých žiakov základných škôl, európsky priemer je takmer štvornásobne nižší (1,62 % žiakov).
Graf G1.2.1.1. Podiel žiakov so ŠVVP, vzdelávaných oddelene od svojich rovesníkov (v špeciálnych školách a špeciálnych triedach) na celkovej populácii žiakov v základných školách v európskych krajinách
2
Z celkového počtu detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami3 (74 567 v školskom roku 2018/2019) sa spoločne s ostatnými deťmi formou individuálnej integrácie v triedach bežných materských, základných a stredných škôl vzdelávalo 54 % detí a žiakov, 12,8 % navštevovalo špeciálne triedy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením či s nadaním a zvyšných 33,2% dochádzalo do špeciálnych škôl. Z nasledujúceho grafu (G_1.2.1.2.) je však zrejmé, že podiel detí a žiakov v jednotlivých formách vzdelávania nie je v rámci všetkých stupňov vzdelávacej sústavy rovnaký. Kým na úrovni materských škôl (MŠ) sa v triedach bežných škôl spoločne s ostatnými deťmi vzdelávalo len 24,9 % detí so ŠVVP, na úrovni stredných škôl (SŠ) bol podiel individuálne integrovaných žiakov so ŠVVP 63,1 %. V základných školách (ZŠ) navštevovala špeciálny prúd vzdelávania približne polovica žiakov so ŠVVP (47,4 %). Najnižší podiel individuálne integrovaných detí v MŠ súvisí s pomerne nízkou mierou pripravenosti materských škôl na vzdelávanie detí so ŠVVP.
Graf G1.2.1.2. Podiel detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (bez SZP) v jednotlivých formách vzdelávania v materských, základných a stredných školách v školskom roku 2018/2019
4
Podiel detí a žiakov vzdelávaných spoločne s ostatnými deťmi v triedach bežných škôl formou individuálnej integrácie za ostatných 10 rokov narástol viac ako o 15 %. Kým v školskom roku 2009/2010 navštevovala väčšina detí s diagnostikovanou ŠVVP (61,6 %) oddelené formy vzdelávania (špeciálne školy a špeciálne triedy), v školskom roku 2018/2019 sa viac ako polovica týchto detí vzdelávala v bežnom prúde vzdelávania v triedach s ostatnými deťmi (54 %).
Graf G1.2.1.3. Vývoj podielu detí a žiakov so ŠVVP (bez SZP) v jednotlivých formách vzdelávania v materských, základných a stredných školách v rokoch 2009 – 2019
5
Hoci podiel detí a žiakov so ŠVVP začlenených medzi ostatné deti v bežných triedach narastá, celkový počet detí, vzdelávaných v oddelenom prúde vzdelávania zostal v priebehu desaťročia približne rovnaký. Kým v školskom roku 2009/2010 špeciálne školy a špeciálne triedy navštevovalo 35 419 detí a žiakov s diagnostikovanými špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, v školskom roku 2018/2019 bol ich počet približne len o tisícku nižší (34 299 detí). Zvýšenie podielu detí, vzdelávaných formou individuálnej integrácie je teda spôsobené skôr celkovým nárastom počtu detí s diagnostikovanou ŠVVP, pričom tento zvýšený počet detí so ŠVVP je absorbovaný najmä štandardnými triedami bežných škôl. Prejavuje sa to v takmer dvojnásobnom náraste počtu detí so ŠVVP vzdelávaných formou individuálnej integrácie v štandardných triedach bežných škôl v priebehu posledných 10 rokov. Ako je teda zrejmé z nasledujúceho grafu (G_1.2.1.4), kapacity špeciálnych tried a najmä špeciálnych škôl zostali takmer nezmenené. Nemalo na ne dokonca zásadnejší vplyv ani kolísanie počtov žiakov v MŠ, ZŠ a SŠ za ostatných 10 rokov, spôsobené demografickým poklesom.
Graf G1.2.1.4. Vývoj počtu detí a žiakov so ŠVVP (bez SZP) v jednotlivých formách vzdelávania v materských, základných a stredných školách v rokoch 2009 – 2019
6
Nárast počtu detí a žiakov s diagnostikovanou špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou v triedach bežných základných škôl bol reflektovaný mnohými respondentami, ktorí sa zúčastnili rozhovorov. Ako sa vyjadrila riaditeľka základnej školy, za posledných desať rokov sa ten počet detí zvýšil rapídne.
Vzdelávanie v oddelených školách či triedach pre žiakov so ŠVVP je v súčasnosti prevládajúcou formou najmä v prípade detí a žiakov s viacnásobným postihnutím, ktorí navštevujú výhradne špeciálne triedy (20,7 %) alebo špeciálne školy (79,3 %) a detí a žiakov s diagnózou mentálneho postihnutia, z ktorých sa až 87,6 % vzdeláva v špeciálnom prúde vzdelávania. Taktiež v prípade žiakov s intelektovým nadaním prevláda trend oddeleného vzdelávania, keďže formou individuálnej integrácie sa vzdeláva približne len štvrtina z nich (26,5 %). Naopak, začlenenie medzi ostatných žiakov do bežných tried je najčastejšou formou vzdelávania detí a žiakov s vývinovými poruchami učenia (97,5%) a detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, zaradenými do kategórie „iné“ (deti a žiaci s poruchami aktivity a pozornosti, so zdravotným oslabením).
Tabuľka T1.2.1.1. Formy vzdelávania detí a žiakov s jednotlivými typmi špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb (bez SZP) v školskom roku 2018/2019
7
Podiel žiakov a žiačok základných škôl8 navštevujúcich oddelené formy vzdelávania, nie je rovnomerný v rámci celého Slovenska. V 48 okresoch je podiel detí v špeciálnych triedach a špeciálnych základných školách približne na rovnakej alebo nižšej úrovni ako je celoslovenský priemer (5,65 % všetkých žiakov základných škôl v školskom roku 2018/2019). V rámci 31 okresov je podiel žiakov v špeciálnom prúde vzdelávania vyšší, pričom v siedmich okresoch dosahuje dokonca viac ako 10% všetkých žiakov a žiačok základných škôl.
Graf G1.2.1.5 Rozdelenie okresov podľa podielu žiakov základných škôl v špeciálnom prúde vzdelávania v školskom roku 2018/2019
9
Väčšina okresov s nadpriemerným podielom žiakov a žiačok základných škôl v špeciálnom prúde vzdelávania sa nachádza na východnom Slovensku – v Košickom samosprávnom kraji (11 okresov) a v Prešovskom samosprávnom kraji (10 okresov). Okresom s najvyšším podielom žiakov v špeciálnom prúde vzdelávania je okres Medzilaborce, kde každý piaty žiak základnej školy (22,9% žiakov) navštevuje špeciálnu triedu alebo školu pre žiakov s mentálnym postihnutím. Problematická je tiež existencia obcí (napr. Richnava či Malý Slivník), v ktorých sa nachádzajú iba špeciálne základné školy pre žiakov s mentálnym postihnutím.
Autor:
Miroslava Hapalová
Oponent: Zuzana Réveszová