Výsledky analýzy kvantitatívnych a kvalitatívnych dát To dá rozum sú detailnejšie rozpracované v týchto častiach:
Kariérový systém založený na prepájaní kariérových stupňov a kariérových pozícií
Cieľom kariérového systému pre pedagogických a odborných zamestnancov je, aby si zamestnanci v regionálnom školstve systematicky rozvíjali svoje profesijné zručnosti a vedomosti. Vďaka tomu môžu preberať na seba viac zodpovednosti a funkcií vo svojej škole, a zároveň byť za to finančne lepšie ohodnotení. Inými slovami, jedným z cieľov kariérového systému je aj myšlienka, že najschopnejší a najskúsenejší pedagogickí a odborní zamestnanci a zamestnankyne by mali v škole preberať vyššiu zodpovednosť za podporu a rozvoj svojich kolegov a kolegýň a vykonávať teda náročnejšie funkcie spojené s vedením školy alebo inými špecifickými úlohami. Zber kvalitatívnych dát To dá rozum však ukázal, že prechod na vyšší kariérový stupeň nezaručuje vyššiu kvalitu výkonu práce daného zamestnanca, a preto je problematické ho poverovať väčšou zodpovednosťou a funkciami, resp. obsadzovať ho do špecializovanej alebo riadiacej kariérovej pozície. Paradoxným aspektom sa tiež ukazuje získanie druhej atestácie, ktoré nie je v systéme prepojené na žiadnu kariérovú pozíciu, a pre školy v praxi druhoatestovaní zamestnanci predstavujú iba pridrahých zamestnancov bez pridanej hodnoty.
Školy si na adaptačnom vzdelávaní dávajú väčšinou záležať
Pedagogickí a odborní zamestnanci v regionálnom školstve sú pri získaní úplne prvého zamestnania v regionálnom školstve povinní absolvovať takzvané adaptačné vzdelávanie. Absolvovaním adaptačného vzdelávania zamestnanci postupujú z prvého kariérového stupňa (začínajúci pedagogický alebo odborný zamestnanec) na druhý kariérový stupeň (samostatný pedagogický alebo odborný zamestnanec). Hlavným cieľom adaptačného vzdelávania je uľahčiť prechod zo štúdia do praxe cez odborné mentorovanie a podporu od skúsenejšieho kolegu alebo kolegyne na škole. Týmto spôsobom môžu noví zamestnanci čo najskôr získať potrebné zručnosti pre výkon svojho povolania, pokiaľ ich ešte nenadobudli počas svojich štúdií. Podľa kvalitatívnych dát projektu To dá rozum školy adaptačné vzdelávanie veľmi oceňujú a snažia sa ho realizovať čo najpoctivejšie. Ako prekážku na kvalitnú realizáciu adaptačného vzdelávania zmieňujú hlavne finančnú a administratívnu záťaž s tým spojenú a tiež prehnané kvalifikačné požiadavky na uvádzajúcich pedagogických a odborných zamestnancov.
Atestácie nezaručujú profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov
Respondenti v kvalitatívnom zbere dát To dá rozum sa zväčša pochvalne vyjadrovali o adaptačnom vzdelávaní ako o prestupe z prvého na druhý kariérový stupeň. V prípade prechodu na vyššie kariérové stupne, teda na stupeň pedagogického a odborného zamestnanca s prvou alebo druhou atestáciou, boli ich vyjadrenia prevažne už veľmi negatívne. Získanie prvej a druhej atestácie predstavuje pre pedagogických a odborných zamestnancov postúpenie aj v platovej tabuľke. Z kvantitatívnych a kvalitatívnych dát projektu To dá rozum sa javí práve motivácia platového prilepšenia ako veľmi významná. Táto motivácia pre zlepšovanie si profesijných kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov by bola na mieste, pokiaľ by kariérový systém tento rozvoj kompetencií skutočne zaručoval. V praxi taktiež mnohí atestovaní zamestnanci nevykonávajú žiadne špecializované a riadiace kariérové pozície, ku ktorým ich získanie atestácie oprávňuje ako tých hypoteticky najskúsenejších a najkvalitnejších zamestnancov.
Autor:
Jozef Miškolci
Oponent: Inštitút vzdelávacej politiky