Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

PDF verzia analýzy (42 MB)
Stiahnite si PDF dokument s celou analýzou zistení o stave školstva na Slovensku.

Výber a charakteristika respondentov v regionálnom školstve
Výber a charakteristika respondentov v regionálnom školstve

Výber a charakteristika respondentov v regionálnom školstve

Individuálne rozhovory

Účelom individuálnych rozhovorov bola identifikácia najväčších problémov slovenského školstva, ich príčin a súvislostí v piatich oblastiach a následná príprava dotazníkového prieskumu. Výber respondentov a respondentiek pre účely individuálnych rozhovorov bol realizovaný analytikmi, zodpovedajúcimi za jednotlivé oblasti prieskumu. Respondenti boli vyberaní tak, aby pokrývali všetky stupne vzdelávania v regionálnom školstve (materské, základné a stredné školy vrátane špeciálnych škôl), rôznych zriaďovateľov (samosprávou zriadené školy, cirkevné a súkromné školy), rôzne kraje a taktiež rôznu veľkosť škôl. Taktiež boli oslovení respondenti z ďalších inštitúcií (zástupcovia zriaďovateľov, pracovníci zariadení výchovného poradenstva a prevencie, predstavitelia štátnej správy v školstve na rôznych úrovniach, pracovníci priamo riadených organizácií Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a zástupcovia mimovládnych organizácií). Za účelom zachytenia pohľadu rôznych aktérov na aktuálne problémy v školstve boli realizované rozhovory s ľuďmi, pôsobiacimi na rôznych pozíciách (vedúci pracovníci – riaditelia a zástupcovia riaditeľov, pedagogickí zamestnanci – učitelia a pedagogickí asistenti, odborní zamestnanci – školskí psychológovia, školskí špeciálni pedagógovia, sociálni pedagógovia a ďalší). V prípade, že oslovený respondent nereagoval, resp. rozhovor priamo odmietol, bol namiesto neho oslovený ďalší respondent zo školy či inštitúcie rovnakej alebo podobnej kategórie (z hľadiska stupňa, veľkosti, kraja či zriaďovateľa).

V rámci kvalitatívneho prieskumu pre oblasť regionálneho školstva bolo zrealizovaných celkovo 192 individuálnych rozhovorov, na ktorých sa zúčastnilo 230 respondentov. Respondenti pochádzali z nasledovných typov inštitúcií a organizácií (Tabuľka M_4). Rozhovory boli realizované celkovo na 113 školách (od materských až po stredné školy) vrátane špeciálnych škôl a zúčastnilo sa na nich 174 respondentov, pôsobiacich priamo v školách.

Tabuľka M_4: Rozdelenie respondentov individuálnych rozhovorov pre oblasť regionálneho školstva podľa inštitúcií a organizácií, v ktorých pôsobia

M4.PNG

V rámci kvalitatívneho prieskumu boli analytikmi navštívené školy vo všetkých krajoch. Najväčší podiel respondentov individuálnych rozhovorov pochádzal zo škôl v Banskobystrickom (25,3 %), najmenší v Žilinskom kraji (9,2%). Hoci Banskobystrický kraj je krajom s tretím najvyšším počtom škôl a žiakov v nich, počet respondentov z tohto kraja bol v porovnaní s ostatnými krajmi vyšší, čo predstavuje jeden z možných limitov kvalitatívneho prieskumu.

Graf M_5: Rozdelenie respondentov individuálnych rozhovorov zo škôl podľa kraja, v ktorom sa nachádza škola

M5.PNG

Do prieskumu boli zapojené školy rôznych zriaďovateľov, najväčší počet respondentov pôsobil na školách, zriadených obcami a mestami (51,1 %), nasledovaný školami, zriadenými VÚC (22,4 %). V prieskume boli tiež zastúpení respondenti zo škôl, zriadených súkromným zriaďovateľom (11,5 %) a cirkvou (8,6 %). Respondenti zo škôl, zriadených štátnou správou, tvorili 6,3 % zo všetkých respondentov.

M6.PNG

Medzi školami, ktoré boli zapojené do kvalitatívneho prieskumu, boli vo väčšej miere zastúpené školy s počtom detí/žiakov od 101 do 250, z ktorých pochádzalo 38,5 % respondentov. Významnejšie zastúpenie mali tiež respondenti zo škôl s počtom žiakov od 251 do 500 (28,2 %) a nad 500 (22,4 %). Menšie školy boli zastúpené v prieskume zriedkavejšie, zo škôl s počtom detí a žiakov nižším ako 50 pochádzalo 6,9 % respondentov, najmenej respondentov bolo zo škôl, ktoré navštevuje 50 – 100 žiakov (4 %).

Graf M_7: Rozdelenie respondentov individuálnych rozhovorov zo škôl podľa veľkosti školy

M7.PNG

Prevažná väčšina respondentov pochádzala zo škôl s vyučovacím jazykom slovenským (92,5 %), len 2,9 % respondentov pôsobilo na školách s vyučovacím jazykom maďarským a 4,6 % na bilingválnych školách.

Najväčší podiel respondentov individuálnych rozhovorov zo škôl pôsobil na vedúcich pozíciách – 51,1 % respondentov boli riaditelia a riaditeľky, 14,4 % zástupcovia riaditeľa. Pedagogickí zamestnanci boli zastúpení učiteľmi (19%), výchovnými poradcami (4 %) a pedagogickými asistentmi (2,9 %). Z odborných zamestnancov v školách boli realizované rozhovory so školskými psychológmi (3,4 %) a školskými špeciálnymi pedagógmi (3,4 %).

Graf M_8: Rozdelenie respondentov individuálnych rozhovorov zo škôl podľa pozície, na ktorej pôsobia

M8.PNG

Skupinové rozhovory

Skupinové rozhovory pre oblasť regionálneho školstva boli realizované so žiakmi stredných škôl za účelom prípravy dotazníkového prieskumu. Celkovo boli zrealizované 2 skupinové rozhovory, 1 na gymnáziu a 1 na strednej odbornej škole, na ktorých sa zúčastnilo celkovo 27 žiakov a žiačok 3. a 4. ročníka.

Autor:

Miroslava Hapalová, Renáta Hall a Stanislav Lukáč

Oponent: Barbora Lášticová



Analýza zistení o stave školstva na Slovensku