Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

PDF verzia analýzy (42 MB)
Stiahnite si PDF dokument s celou analýzou zistení o stave školstva na Slovensku.

Výber a charakteristika respondentov pre oblasť vysokého školstva
Výber a charakteristika respondentov pre oblasť vysokého školstva

Výber a charakteristika respondentov pre oblasť vysokého školstva

Individuálne rozhovory

Na účely realizácie individuálnych rozhovorov s aktérmi relevantnými pre nosné témy definované v rámci výskumného rámca boli podľa vopred stanoveného kľúča oslovené desiatky respondentov a respondentiek. V prípade, že oslovený respondent nereagoval, resp. rozhovor priamo odmietol, bol namiesto neho oslovený ďalší respondent z pripraveného zoznamu, ktorý spĺňal charakteristiky pre daný typ respondenta. Na účely zberu dát špecifických pre oblasť vysokého školstva boli so žiadosťou o rozhovor oslovené nasledujúce typy respondentov:

prodekani/prorektori pre vzdelávanie/pedagogickú činnosť, s ktorými boli diskutované oblasti obsahu a foriem vzdelávania, organizácie výučby, komunikácie so záujemcami o štúdium, prechodu zo strednej školy na vysokú školu, prechodu medzi prvým a druhým stupňom štúdia, prepájania štúdia s praxou, uplatniteľnosti absolventov

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali fakulty (školy) s odlišnými zameraniami ponúkaného štúdia, na rôznych typoch škôl (verejné, súkromné, štátne), rôznej veľkosti, čo sa týka počtu študentov, s umiestnením v rôznych regiónoch Slovenska. V prípadoch, keď boli oslovení respondenti z fakúlt s podobným/rovnakým odborným zameraním, prihliadalo sa tiež na to, aby boli z fakúlt z opačného spektra rebríčka Hodnotenia fakúlt vysokých škôl 2015 podľa ARRA.

prodekani/prorektori pre zahraničné/medzinárodné vzťahy, s ktorými boli diskutované oblasti medzinárodných mobilít študentov a akademických pracovníkov, medzinárodnej výskumnej spolupráce, podpory študentov a akademikov pri vycestovaní na mobilitu a podpory študentov a akademikov prichádzajúcich zo zahraničia.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali fakulty (školy) s odlišnými zameraniami ponúkaného štúdia, rôznej veľkosti čo sa týka počtu študentov, s umiestnením v rôznych regiónoch Slovenska. Pri výbere respondentov sa prihliadalo tiež na to, aby boli zastúpené fakulty, ktoré majú nadpriemernú, priemernú, ale aj slabú mobilitu študentov a akademických pracovníkov v rámci schémy Erasmus+.

prodekani/prorektori pre vedecko-výskumnú činnosť a doktorandské štúdium, s ktorými boli diskutované oblasti kvality vedeckej činnosti, prijímania nových doktorandov, organizácie doktorandského štúdia, uplatniteľnosti doktorandov, podmienok na vedecko-výskumnú činnosť, prebiehajúcich vedecko-výskumných projektov, podmienok úspešnosti v grantových schémach a podpory pri zapojení sa do medzinárodných grantových schém.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali fakulty (školy) s odlišným vedeckým zameraním, na rôznych typoch škôl (verejné, súkromné, štátne), s umiestnením v rôznych regiónoch Slovenska. Z jednej vednej oblasti boli zámerne vyberaní viacerí respondenti, ktorých fakulty vykazovali odlišné hodnoty v ukazovateľoch vedy a výskumu, doktorandov a grantovej úspešnosti Hodnotenia fakúlt vysokých škôl 2015 podľa ARRA. Pri výbere sa tiež prihliadalo na výsledky jednotlivých fakúlt v poslednej komplexnej akreditácii vysokých škôl.1

riadiaci pracovníci na vysokých školách (rektori, dekani, vedúci katedier/ústavov, predsedovia a členovia správnych rád VŠ), s ktorými boli diskutované oblasti riadenia, financovania a prerozdelenia právomoci na rôznych úrovniach riadenia, vzťahy a spolupráca so samosprávnymi orgánmi vysokých škôl, vízie ich pracovísk.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali rôzne typy škôl (verejné, súkromné, štátne), školy/fakulty/pracoviská rôznej veľkosti, s rôznym vedeckým zameraním, s umiestnením v rôznych regiónoch Slovenska a s rôznou kvalitou realizovaného výskumu podľa hodnotenia Akreditačnej komisie a agentúry ARRA.

predsedovia a podpredsedovia akademických senátov (AS) fakúlt a vysokých škôl (vrátane študentských zástupcov v AS), s ktorými boli diskutované oblasti prerozdelenia právomocí samosprávnych orgánov VŠ, napĺňania definovaných kompetencií a dynamiky komunikácie a spolupráce medzi jednotlivými orgánmi samosprávy.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali rôzne typy škôl (verejné, súkromné, štátne), školy a fakulty rôznej veľkosti, s rôznym vedeckým zameraním a s umiestnením v rôznych regiónoch Slovenska. Rozhovory boli realizované aj s predsedami/podpredsedami študentských komôr akademických senátov.

predsedovia disciplinárnych komisií fakúlt a vysokých škôl, s ktorými boli diskutované oblasti ako tvorba a uplatňovanie disciplinárneho poriadku, členstvo a práca v disciplinárnej komisii, plagiátorstvo, podvádzanie a iné priestupky študentov, preventívne opatrenia.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali rôzne typy vysokých škôl (verejné, súkromné, štátne) a fakulty/školy rôznej veľkosti.

členovia slovenských grantových agentúr (VEGA, KEGA, APVV), s ktorými boli diskutované oblasti financovania vedy a výskumu na Slovensku, systém prerozdeľovania grantových prostriedkov, administratíva spojená s podávaním a realizáciou projektov, kontrola využívania pridelených prostriedkov.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali predsedníctva, ako aj rôzne odborové komisie a rady jednotlivých grantových agentúr.

členovia Akreditačnej komisie (AK) SR, s ktorými boli diskutované oblasti ako systém nastavenia kritérií na posudzovanie kvality vzdelávania a vedeckej činnosti vysokých škôl, náležitosti spojené so samotným akreditačným procesom, dopady akreditácie na kvalitu vysokého školstva, dopady akreditácie na financovanie VŠ.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali členov AK z rôznych vedných oblastí.

úspešní vysokoškolskí učitelia a vedci zo Slovenska pôsobiaci na slovenských VŠ (vrátane tých, ktorí sa vrátili na Slovensko po niekoľkoročnom pôsobení na inštitúciách v zahraničí), s ktorými bolo diskutované ich pôsobenie na inštitúciách doma i v zahraničí, aktuálne podmienky pre vedecko-výskumnú činnosť na VŠ na Slovensku, mechanizmy financovania vedy a výskumu na Slovensku a v zahraničí, inštitucionálna podpora vedeckých pracovníkov, potreba skvalitňovania podmienok.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali rôzne výskumné zamerania, školy s umiestnením v rôznych regiónoch Slovenska, rôzne vekové skupiny a dĺžku pôsobenia v akademickej profesii.

vysokoškolskí učitelia a vedci zo Slovenska pôsobiaci na VŠ a iných výskumných inštitúciách v zahraničí, s ktorými boli diskutované oblasti ako motivácia odísť pôsobiť do zahraničia, dôvody ostať pôsobiť v zahraničí, podmienky na vedecko-výskumnú činnosť v zahraničí, kontakt s vedou na Slovensku, hlavné motivácie pre návrat na Slovensko, bariéry návratu prísť pôsobiť vo vedeckej pozícii na Slovensku.

  • Respondenti boli oslovovaní na základe odporúčaní Styčnej kancelárie SR pre výskum a vývoj v Bruseli (SLORD) a iných respondentov a osobných kontaktov výskumníkov. Pri oslovovaní respondentov sa dbalo na to, aby boli zastúpení respondenti rôzneho veku, s rôznou dĺžkou pôsobenia na vysokých školách alebo výskumných inštitúciách v zahraničí a zastupujúci rôzne vedné oblasti.

zahraniční pedagógovia a vedci pôsobiaci na VŠ na Slovensku, s ktorými boli diskutované oblasti dotýkajúce sa ich motivácií prísť pôsobiť na Slovensko, proces pred a tesne po príchode na Slovensko, podpora a komunikácia zo strany VŠ a zo strany oficiálnych úradov SR, porovnanie podmienok pre kvalitné vzdelávanie a výskum v rôznych systémoch vysokého školstva, podporné mechanizmy a bariéry lepšej integrácie.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby pochádzali z rôznych krajín a pôsobili v rôznych vedných disciplínach na rôznych vysokých školách (aj mimo Bratislavy).

koordinátori pre študentov so špecifickými potrebami (ŠP), s ktorými boli diskutované oblasti podpory uchádzačov so špecifickými potrebami o štúdium na vysokej škole, študentov so špecifickými potrebami pri štúdiu, proces získania statusu študenta so špecifickými potrebami, komunikácia témy učiteľom, spolupráca s ostatnými VŠ a externými inštitúciami, prerozdeľovanie finančnej podpory pre študentov so špecifickými potrebami.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali školy rôznej veľkosti, s rôznym zameraním štúdia, rozdielnymi skúsenosťami v podpore študentov so ŠP a väčším počtom študentov so ŠP.

študenti so špecifickými potrebami (ŠP), s ktorými boli diskutované oblasti ako proces prechodu zo strednej školy na VŠ, komunikácia s vysokými školami týkajúca sa podmienok pre študentov so ŠP, prijímacie konanie, proces žiadania si a priznania statusu študenta so ŠP, podporné služby poskytované jednotlivým študentom, vnímanie štúdia na VŠ, komunikácia s vyučujúcimi, bariéry lepšej integrácie a chýbajúce podporné mechanizmy.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali študentov s rôznymi druhmi špecifickej potreby.

zástupcovia kariérnych centier na VŠ, s ktorými bola diskutovaná ponuka kariérového poradenstva pre študentov, podpora kariérového poradenstva zo strany vedenia fakulty/školy, záujem študentov o rôzne typy kariérového poradenstva, komunikácia a typy spolupráce s predstaviteľmi praxe.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali rôzne typy VŠ, školy rôznej veľkosti, umiestnené v rôznych regiónoch Slovenska a ponúkajúce rôzne zamerania štúdia.

zástupcovia agentúr sprostredkujúcich zahraničné mobility, s ktorými boli diskutované podmienky pre študentov a akademických pracovníkov vycestovať na mobilitu do zahraničia, podpora pred a počas trvania mobility, prínosy absolvovania mobilitných pobytov, podmienky prijímania zahraničných študentov a akademikov, ktorí prejavili záujem o mobilitu na inštitúciách v SR, bariéry rozsiahlejšej internacionalizácie VŠ.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby zastupovali najdôležitejších aktérov (organizácie) sprostredkujúcich zahraničné mobility alebo podporu pre účastníkov mobilít.

zástupcovia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, s ktorými boli diskutované viaceré nosné témy analýzy vrátane podpory a financovania štúdia študentov so špecifickými potrebami na VŠ, podpory internacionalizácie slovenskej vedy a výskumu a čerpania štrukturálnych fondov na vedu a vzdelávanie

zástupcovia orgánov reprezentácie VŠ (zástupcovia v Rade vysokých škôl a v Študentskej rade VŠ), s ktorými boli diskutované oblasti práce orgánov reprezentácie, spolupráce so študentmi a akademikmi, ktorých zastupujú, a s MŠVVaŠ SR

zástupcovia neziskového sektora, s ktorými boli diskutované viaceré nosné témy analýzy vrátane prístupnosti VŠ pre zdravotne znevýhodnených študentov a podpory vedy a výskumu

V rámci kvalitatívneho prieskumu bolo pre oblasť vysokého školstva a vedy uskutočnených celkovo 162 individuálnych rozhovorov, na ktorých sa zúčastnilo 173 respondentov. Z nich bolo 35 % žien a 64 % mužov. Ako je zrejmé z nasledujúcej tabuľky (Tabuľka M_9), väčšina respondentov pôsobila priamo na vysokých školách (80,9 %). Na rozhovoroch sa zúčastnili respondenti zo 43 fakúlt a 6 iných celouniverzitných pracovísk na dokopy 24 vysokých školách na Slovensku. Z ďalších inštitúcií boli zastúpení respondenti z Akreditačnej komisie (3,5 %), Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (3,5 %), agentúr pre mobility (3,5 %), slovenských grantových vedeckých agentúr (2,9 %), mimovládnych organizácií (2,3 %) a ďalších inštitúcií (3,4 %).

Tabuľka M_9: Rozdelenie respondentov individuálnych rozhovorov pre oblasť vysokého školstva podľa inštitúcie

M9.PNG

Respondenti individuálnych rozhovorov, realizovaných pre oblasť vysokého školstva, zastávali rôzne typy pozícií. Najväčší podiel respondentov pôsobil na vedúcej alebo riadiacej pozícii, teda ako rektor (4 % respondentov), dekan (8,1 %), prodekan/prorektor (26,2 %) a vedúci katedry/ústavu (5,2 %). Ostatné typy pozícií respondentov sú uvedené v nasledujúcej tabuľke (Tabuľka M_10).

Tabuľka M_10: Rozdelenie respondentov individuálnych rozhovorov pre oblasť vysokého školstva podľa pozície

M10.png

Z hľadiska lokality pôsobenia respondentov individuálnych rozhovorov z vysokých škôl a iných výskumných inštitúcií (143 respondentov), 58,8 % pôsobilo v Bratislave, 37,3 % v ostatných regiónoch Slovenska. 4,2 % respondentov pôsobilo v čase realizácie rozhovoru na vysokej škole alebo výskumnej inštitúcii v zahraničí. Zo 137 respondentov individuálnych rozhovorov zo slovenských vysokých škôl 89,3 % pôsobilo na verejnej vysokej škole, 11,7 % na súkromnej a 4,4 % na štátnej vysokej škole.

Z hľadiska veľkosti vysokej školy2 33,6 % respondentov pôsobilo na veľkej VŠ (nad 10 000 študentov), rovnaký podiel respondentov pôsobil na stredne veľkej VŠ (4 000 – 10 000 študentov). Na stredne malej (1 000 – 4 000 študentov) v čase realizácie prieskumu pôsobilo 16 % a na malej VŠ (do 1 000 študentov) 16,8 % respondentov.

Z hľadiska zamerania vysokej školy 48,9 % respondentov pôsobilo na VŠ, ktorá ponúka štúdium vo viacerých smeroch (napr. od humanitných po prírodné vedy) a 51,1 % na VŠ, ktorá zameriava svoju ponuku štúdia a vedeckú činnosť na jeden špecifický smer (napr. technické a umelecké VŠ atď.).

Časť respondentov individuálnych rozhovorov (24,8 %) pôsobila na VŠ, ktoré nie sú delené na fakulty alebo pôsobili na inštitucionálnych pracoviskách (napr. vedecký park VŠ), prípadne boli interviewovaní v pozícii reprezentujúcej VŠ ako celú inštitúciu (napr. rektor, predseda akademického senátu VŠ), a teda príslušnosť k fakulte nebola relevantná. Ostatní respondenti z prostredia slovenských vysokých škôl (celkovo 94) pôsobili na fakultách, ktorých zameranie je uvedené v nasledujúcom grafe (Graf M_11).

Graf M_11: Rozdelenie respondentov individuálnych rozhovorov pre oblasť vysokého školstva podľa zamerania fakulty

M11.PNG

Skupinové rozhovory

Na účely realizácie skupinových rozhovorov s aktérmi, relevantnými pre nosné témy definované v rámci výskumného rámca, boli identifikované 4 skupiny respondentov – študenti prvého a druhého stupňa VŠ štúdia na Slovensku, študenti doktorandského štúdia na Slovensku, vysokoškolskí učitelia a vedeckí a umeleckí pracovníci na Slovensku a študenti prvého a druhého stupňa VŠ štúdia zo Slovenska študujúci v Českej republike. Informácia o možnosti prihlásiť sa na skupinové rozhovory bola rozposlaná vysokým školám, ktoré ju ďalej rozširovali medzi študentov a svojich pedagogických a vedeckých zamestnancov. Rozhovory boli realizované v Bratislave, Banskej Bystrici a v Košiciach. Účastníci však boli aj z okolitých miest – Prešov, Trnava a Zvolen. V Českej republike boli realizované v Prahe, Brne a v Olomouci. Informácia o nich bola distribuovaná predovšetkým školám v týchto mestách. Následne boli zo záujemcov, ktorí vyplnili online prihlasovací formulár, vybraní a oslovení respondenti, z ktorých boli vytvorené 8- až 10-členné skupiny. Respondenti boli vyberaní na základe údajov, ktoré poskytli pri prihlasovaní tak, aby reprezentovali rôznorodosť študentskej a zamestnaneckej populácie na vysokých školách. Účasť na týchto rozhovoroch bola honorovaná symbolickou sumou. Kritériá na výber čo najreprezentatívnejšej skupiny respondentov, ako aj témy, ktoré boli predmetom diskusie, sa líšili podľa jednotlivých typov respondentov nasledovne:

študenti prvého a druhého stupňa VŠ štúdia na Slovensku, s ktorými boli diskutované oblasti ako obsah a formy vysokoškolského vzdelávania, motivácie študovať na VŠ, prepojenie štúdia s praxou, plagiátorstvo, prechod medzi prvým a druhým stupňom štúdia, prístup učiteľov k výučbe, možnosti ovplyvňovať obsah, formy a organizáciu výučby, kvalita vzdelávacieho prostredia, možnosti zapojiť sa do spravovania VŠ, formy podpory zo strany školy či plány po štúdiu.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby boli v každej skupine proporčne zastúpení muži a ženy, študenti s rôznym zameraním štúdia, v rôznych fázach (ročníkoch štúdia), z rôznych fakúlt a typov vysokých škôl.
  • Pre získanie lepšieho obrazu o vysokoškolskej príprave budúcich učiteľov pre základné a stredné školy boli osobitne realizované dva skupinové rozhovory so študentmi a študentkami učiteľstva.

študenti doktorandského štúdia na Slovensku, s ktorými boli diskutované oblasti ako motivácia pokračovať v štúdiu na treťom stupni, prechod medzi druhým a tretím stupňom štúdia, kritériá na prijatie na doktorandské štúdium, obsah, formy a organizácia štúdia, podmienky na vedecko-výskumnú činnosť, príprava na učenie, výučba študentov na nižších stupňoch štúdia, spolupráca so školiteľom, možnosti zapojiť sa do výskumných projektov, status doktoranda a plány po skončení štúdia.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby boli v každej skupine proporčne zastúpení muži a ženy, študenti s rôznym výskumným zameraním, v rôznych fázach štúdia, z rôznych fakúlt a typov vysokých škôl.

vysokoškolskí učitelia a vedeckí a umeleckí pracovníci na Slovensku, s ktorými boli diskutované podmienky pre pedagogickú a vedecko-výskumnú činnosť na VŠ, využívané formy výučby, príprava a vzťah k výučbe študentov, náplň práce školiteľa doktorandov, financovanie a realizácia ich vedecko-výskumnej činnosti, administratívna záťaž a byrokratizácia procesov, záujem a možnosti zapojiť sa do spravovania VŠ, atmosféra a vzťahy na pracovisku.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby boli v každej skupine proporčne zastúpení muži a ženy, z rôznych fakúlt a typov vysokých škôl, s rôznym výskumným zameraním, s rozdielnou dĺžkou praxe, v rôznych pracovných funkciách, so skúsenosťou so zahraničnou mobilitou, so skúsenosťou s realizáciou projektov financovaných z medzinárodných grantových schém či takí, ktorí absolvovali ďalšie vzdelávanie pedagogických pracovníkov.

študenti prvého a druhého stupňa VŠ štúdia zo Slovenska študujúci v Českej republike, s ktorými boli diskutované oblasti ako motivácia ísť študovať na vysokú školu do ČR, podmienky štúdia v ČR, obsah a formy vzdelávania, prepojenie štúdia s praxou, organizácia štúdia, možnosti ovplyvňovať obsah, formy a organizáciu výučby, formy podpory zo strany školy, kvalita vzdelávacieho prostredia, výhody a nevýhody štúdia v Českej republike, plány po skončení štúdia, motivácie vrátiť sa a bariéry návratu naspäť na Slovensko.

  • Respondenti boli vyberaní tak, aby boli v každej skupine proporčne zastúpení muži a ženy, z rôznych fakúlt a typov vysokých škôl, v rôznych fázach (ročníkoch štúdia), študujúci odbory s najpočetnejším zastúpením študentov zo Slovenska (napr. medicína, IT a technické smery, ekonomické odbory), pochádzajúci z rôznych samosprávnych krajov (VÚC) a aj študenti so skúsenosťou so štúdiom na VŠ na Slovensku.

V rámci kvalitatívneho prieskumu pre oblasť vysokého školstva a vedy realizovanej na VŠ inštitúciách bolo uskutočnených 21 skupinových rozhovorov, na ktorých sa zúčastnilo celkovo 175 respondentov.

Skupinové rozhovory so študentmi 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku

V rámci prieskumu sa zrealizovalo 12 skupinových rozhovorov s 95 študentmi 1. a 2. stupňa štúdia na Slovensku, z ktorých bolo 68,4 % žien a 31,6 % mužov. Všetci z nich boli študentmi dennej formy štúdia. Ich rozdelenie podľa jednotlivých stupňov štúdia, typu vysokej školy, veľkosti a zamerania školy je uvedené v nasledujúcej tabuľke (Tabuľka M_12).

Tabuľka M_12: Vybrané charakteristiky respondentov skupinových rozhovorov so študentmi prvého a druhého stupňa VŠ štúdia

M12.PNG

Skupinové rozhovory so študentmi doktorandského štúdia

So študentmi doktorandského štúdia boli zrealizované 3 rozhovory, na ktorých sa zúčastnilo 26 respondentov (38,5 % žien a 61,5 % mužov). Všetci respondenti skupinových rozhovorov so študentmi doktorandského štúdia študovali na verejnej VŠ. Na rozhovoroch sa zúčastnila aj jedna respondentka, ktorá študovala v externej forme štúdia. Rozdelenie respondentov podľa zamerania a fázy štúdia, ako aj veľkosti a umiestnenia školy je uvedené v nasledujúcej tabuľke (Tabuľka M_13).

Tabuľka M_13: Vybrané charakteristiky respondentov skupinových rozhovorov so študentmi doktorandského štúdia

M13.PNG

Skupinové rozhovory so študentmi prvého a druhého stupňa VŠ štúdia zo Slovenska, študujúcimi v Českej republike

So študentmi zo Slovenska, ktorí študovali na vysokých školách v Českej republike, boli zrealizované 3 rozhovory, na ktorých sa zúčastnilo 28 respondentov (50 % mužov a 50 % žien). Pochádzali zo 7 samosprávnych krajov a väčšina z nich (67,9 %) nemala predchádzajúcu skúsenosť so štúdiom na Slovensku. Rozdelenie respondentov podľa jednotlivých charakteristík je uvedené v nasledujúcej tabuľke (Tabuľka M_14)

Tabuľka M_14: Vybrané charakteristiky respondentov skupinových rozhovorov so študentmi zo Slovenska, študujúcimi na VŠ v Českej republike

M14.PNG

Skupinové rozhovory s vysokoškolskými učiteľmi a vedeckými a umeleckými pracovníkmi

S VŠ učiteľmi a vedeckými a umeleckými pracovníkmi boli zrealizované tri rozhovory s celkovým počtom 26 respondentov, z ktorých bolo 50 % žien a 50 % mužov. Väčšina z nich pôsobila na pozícii odborného asistenta (53,8 %) a na verejných vysokých školách (92,3 %). Rozdelenie respondentov podľa typu vysokej školy, veľkosti a zamerania fakulty je uvedené v nasledujúcej tabuľke (Tabuľka M_15).

Tabuľka M_15: Vybrané charakteristiky respondentov skupinových rozhovorov s vysokoškolskými učiteľmi

M15.PNG

Autor:

Miroslava Hapalová, Renáta Hall a Stanislav Lukáč

Oponent: Barbora Lášticová

Zdroje:

1: Akreditačná komisia. Hodnotiace správy z komplexných akreditácií VŠ. 2015. Dostupné na: http://www.akredkom.sk/index.pl?tmpl=ka_hs
2: Počet študentov bol vypočítaný podľa dát CVTI. Štatistická ročenka - vysoké školy na akademický rok 2017/2018. Dostupné na: https://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/statistiky/statisticka-rocenka-publikacia/statisticka-rocenka-vysoke-skoly.html?page_id=9596


Analýza zistení o stave školstva na Slovensku