Dáta sa zbierali metódou CAWI (ComputerAided Web Interviewing). Keďže bolo oslovených 7 rozličných skupín respondentov, bolo pripravených 7 typov online dotazníkov. Výzva na rozšírenie informácie o dotazníkovom prieskume a vyplnenie dotazníkov bola komunikovaná cez široké spektrum informačných kanálov.
Dotazník pre učiteľov, vedeckých a umeleckých pracovníkov na VŠ na Slovensku bol spolu s prosbou o rozšírenie medzi potenciálnych respondentov vo svojom okolí a prípadné vyplnenie zaslaný týmto skupinám:
Dotazník pre študentov prvého a druhého stupňa VŠ štúdia na Slovensku bol spolu s prosbou o jeho rozšírenie medzi potenciálnych respondentov vo svojom okolí a prípadné vyplnenie zaslaný týmto skupinám:
Maďarská jazyková mutácia dotazníka bola s prosbou o jeho rozšírenie osobitne zaslaná prodekanom pre vzdelávanie na Univerzite Jána Selyeho v Komárne, katedrám ponúkajúcim štúdium maďarského jazyka na iných VŠ a študentskú sieť Diákhalozát, ktorá združuje maďarských študentov na Slovensku a v Českej republike.
Dotazník pre študentov doktorandského štúdia na VŠ na Slovensku bol spolu s prosbou o jeho rozšírenie medzi potenciálnych respondentov vo svojom okolí a prípadné vyplnenie zaslaný týmto skupinám:
Dotazník pre študentov prvého a druhého stupňa VŠ štúdia zo Slovenska študujúcich na VŠ v zahraničí bol spolu s prosbou o jeho rozšírenie medzi potenciálnych respondentov vo svojom okolí a prípadné vyplnenie zaslaný týmto skupinám:
Maďarská jazyková mutácia dotazníka bola s prosbou o jeho rozšírenie osobitne zaslaná prorektorom pre vzdelávanie a pracoviskám pre medzinárodné vzťahy na VŠ v Maďarsku s početnou komunitou študentov so slovenským štátnym občianstvom. Informácia o Maďarskej verzii dotazníka bola medzi študentov na maďarských VŠ distribuovaná taktiež prostredníctvom študentských parlamentov (Hallgatói Önkormányzat) a nadácie Tempus. V Českej republike bola maďarská verzia dotazníka distribuovaná primárne cez študentskú sieť Diákhalozát.
Dotazník pre vysokoškolských učiteľov a vedcov zo Slovenska pôsobiacich na VŠ a iných výskumných inštitúciách v zahraničí bol spolu s prosbou o jeho rozšírenie medzi potenciálnych respondentov vo svojom okolí a prípadné vyplnenie zaslaný týmto skupinám:
Dotazník pre študentov stredných škôl bol spolu s prosbou o jeho rozšírenie medzi potenciálnych respondentov vo svojom okolí a prípadné vyplnenie zaslaný týmto skupinám:
Dotazník pre špecialistov na ľudské zdroje bol spolu šírený prostredníctvom Asociácie personálnych agentúr a partnera projektu – HRcomm , ktorý združuje špecialistov na ľudské zdroje a ktorý informáciu o prieskume umiestnil na svoju webovú stránku a do pravidelných newslettrov. Boli tiež využité osobné kontakty členov tímu a spolupracujúcej organizácie CELSI.
Informácia o dotazníkovom prieskume bola okrem priameho oslovenia širokého spektra respondentov a informátorov šírená v online priestore aj ďalšími spôsobmi. Pre dotazníky pre študentov vysokých škôl 1. a 2. stupňa na Slovensku, študentov doktorandského štúdia a študentov stredných škôl boli vytvorené krátke promo videá, ktoré boli počas komunikačnej kampane sponzorované na Facebooku a Instagrame. Videá pre vysokoškolákov na 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku a stredoškolákov boli otitulkované aj v maďarskom jazyku. Články na blogu projektu To dá rozum v období zberu dát taktiež odkazovali na dotazníkový prieskum a vyzývali potenciálnych respondentov, aby sa doň zapojili. Dotazníky tiež boli promované prostredníctvom článkov v agentúrach SITA a TASR. Facebooková kampaň, informujúca o všetkých typoch online dotazníkov bola sponzorovaná, pričom sa pri cielení reklamy zohľadňovalo celkové zloženie základného súboru a prioritne bolo cielené na tie skupiny, ktoré boli medzi respondentmi málo zastúpené.
Za účelom zvýšenia motivácie respondentov k účasti na prieskume boli respondenti, ktorí s tým súhlasili, zaradení do zlosovania o poukážky na nákup kníh v kníhkupectve Martinus. Celkovo boli rozdané poukážky na nákup kníh v hodnote 675 € (5x po 20 € pre vysokoškolských pedagógov; 15x po 15 € pre študentov stredných škôl a vysokých škôl; 5x po 70 € pre školy).
Autor:
Miroslava Hapalová, Renáta Hall, Stanislav Lukáč, Antónia Rudinská a Jozef Kuraj
Oponent: Juraj Medzihorský