Na spracovanie kvantitatívnych dát dotazníkov pre regionálne školstvo bol použitý štatistický softvér SPSS.
Pri kontrole logických väzieb v dotazníkoch a pri čistení dát boli zo súborov vyradené tie dotazníky, v ktorých respondenti dávali irelevantné odpovede (napr. vo všetkých otázkach uviedli odpoveď neviem). Takto bolo vyradených 10 dotazníkov v súbore odborný zamestnanec na základnej škole, ako aj 4 dotazníky asistenta učiteľa na základnej škole, 1 dotazník učiteľa materskej školy, 1 dotazník odborného zamestnanca materskej školy, 1 dotazník asistenta učiteľa špeciálnej materskej školy. Zároveň boli dotazníky čistené vzhľadom na logickosť odpovedí. Napríklad v prípade, že respondenti súčasne uviedli relevantnú odpoveď aj odpoveď neviem v jednej otázke, bola odpoveď neviem v danej otázke odstránená.
V súbore vrátených dotazníkov žiakov stredných škôl bolo vysoké množstvo dotazníkov z Trnavského samosprávneho kraja. Spolu sa vrátilo 1 606 dotazníkov z Trnavského samosprávneho kraja. Preto bolo v danom kraji náhodným spôsobom vybraných a vylúčených z analýzy približne polovica – 806 dotazníkov v danom kraji, aby sa zachovala proporcionalita výberu.
Dáta boli následne prevážené podľa vopred určených kvótnych znakov iteratívnou metódou váženia. V prípade respondentov z materských, zo základných a stredných škôl (vrátane špeciálnych) bol sledovaným znakom kraj a zriaďovateľ, nie kombinácia oboch znakov. Účelom váženia bolo uľahčiť zovšeobecnenie zo vzorky na celú populáciu. Pri spracovaní jednotlivých výberových súborov boli použité deskriptívne štatistiky (minimum, maximum, priemer, medián, modus), Chí-kvadrát test a z-test pre stĺpcové porovnanie proporcií.
Na overenie závislostí nominálnych znakov dvoch premenných boli použité koeficienty asociácie: koeficient Phí, Cramerovo V, pre overenie závislostí nominálnej a kardinálnej premennej bol použitý výpočet koeficientu Eta.
Prehľad o štruktúre vzorky pre jednotlivé stupne vzdelávania uvádzajú nasledovné tabuľky:
Tabuľka M_50: Počet dotazníkov z materských, zo základných a stredných škôl (vrátane špeciálnych) podľa druhu školy a respondenta
Tabuľka M_51: Štruktúra vzorky respondentov z materských škôl podľa pozície a kraja
Tabuľka M_52: Štruktúra vzorky respondentov z materských škôl podľa pozície a zriaďovateľa
Tabuľka M_53: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych materských škôl podľa pozície a kraja
Tabuľka M_54: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych materských škôl podľa pozície a zriaďovateľa
Tabuľka M_55: Štruktúra vzorky respondentov zo základných škôl podľa pozície a kraja
Tabuľka M_56: Štruktúra vzorky respondentov zo základných škôl podľa pozície a zriaďovateľa
Tabuľka M_57: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych základných škôl podľa pozície a kraja
Tabuľka M_58: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych základných škôl podľa pozície a zriaďovateľa
Tabuľka M_59: Štruktúra vzorky respondentov zo stredných škôl podľa pozície a kraja
Tabuľka M_60: Štruktúra vzorky respondentov zo stredných škôl podľa pozície a zriaďovateľa
Tabuľka M_61: Štruktúra vzorky respondentov zo stredných škôl podľa pozície a typu školy
Tabuľka M_62: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych stredných škôl podľa pozície a kraja
Tabuľka M_63: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych stredných škôl podľa pozície a zriaďovateľa
Dáta za jednotlivých druhov zamestnancov neboli vážené v tom prípade, ak vo vzorke chýbali respondenti z daného kraja alebo zriaďovateľa, resp. nebola k dispozícii charakteristika základného súboru na účely výpočtu váh.
V nasledujúcich tabuľkách uvádzame doplnkové charakteristiky výberového súboru podľa odpovedí na vybrané demografické otázky v dotazníkoch.
Tabuľka M_64: Štruktúra vzorky respondentov z materských škôl podľa veku
Tabuľka M_65: Štruktúra vzorky respondentov z materských škôl podľa pohlavia
Tabuľka M_66: Štruktúra vzorky respondentov z materských škôl podľa dĺžky pedagogickej praxe
TabuľkaM_67: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych materských škôl podľa veku
Tabuľka M_68: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych materských škôl podľa pohlavia
Tabuľka M_69: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych materských škôl podľa dĺžky pedagogickej praxe
Tabuľka M_70: Štruktúra vzorky respondentov zo základných škôl podľa veku
Tabuľka M_71: Štruktúra vzorky respondentov zo základných škôl podľa pohlavia
Tabuľka M_72: Štruktúra vzorky respondentov zo základných škôl podľa dĺžky pedagogickej praxe
Tabuľka M_73: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych základných škôl podľa veku
Tabuľka M_74: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych základných škôl podľa pohlavia
Tabuľka M_75: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych základných škôl podľa dĺžky pedagogickej praxe
Tabuľka M_76: Štruktúra vzorky respondentov zo stredných škôl podľa veku
Tabuľka M_77: Štruktúra vzorky respondentov zo stredných škôl podľa pohlavia
Tabuľka M_78: Štruktúra vzorky respondentov zo stredných škôl podľa dĺžky pedagogickej praxe
Tabuľka M_79: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych stredných škôl podľa veku
Tabuľka M_80: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych stredných škôl podľa pohlavia
Tabuľka M_81: Štruktúra vzorky respondentov zo špeciálnych stredných škôl podľa dĺžky pedagogickej praxe
TabuľkaM_82: Štruktúra vzorky riaditeľov škôl podľa dĺžky praxe na pozícii riaditeľa
TabuľkaM_83: Štruktúra vzorky asistentov učiteľov podľa dĺžky praxe na pozícii AU
TabuľkaM_84: Štruktúra vzorky výchovných poradcov podľa dĺžky praxe na pozícii VP
TabuľkaM_85: Štruktúra vzorky odborných zamestnancov podľa dĺžky praxe na pozícii OZ
TabuľkaM_86: Štruktúra vzorky majstrov odbornej výchovy podľa dĺžky praxe na pozícii MOV (len SŠ a ŠSŠ)
TabuľkaM_87: Štruktúra vzorky žiakov stredných škôl podľa pohlavia
TabuľkaM_88: Štruktúra vzorky žiakov stredných škôl podľa veku
TabuľkaM_89: Štruktúra vzorky žiakov stredných škôl podľa kraja, v ktorom sa nachádza škola
Tabuľka M_90: Štruktúra vzorky žiakov stredných škôl podľa zriaďovateľa školy
Tabuľka M_91: Štruktúra vzorky žiakov stredných škôl podľa typu strednej školy
Autor:
Miroslava Hapalová, Renáta Hall, Stanislav Lukáč, Antónia Rudinská a Jozef Kuraj
Oponent: Juraj Medzihorský