Získané údaje boli pred spracovaním skontrolované a vyčistené. Kontrola a čistenie dát prebiehala v 2 krokoch:
Každá otázka dotazníka bola spracovaná do tabuľky (frekvenčná tabuľka) a jednotlivé tabuľky boli skontrolované.
Dotazníky obsahovali i polootvorené otázky – príslušné textové odpovede sa kontrolovali z hľadiska ich zmysluplnosti vo vzťahu k daným otázkam. Pre polootvorené otázky bol vytvorený kódový kľúč, následne boli nakódované a zaradené do spracovania. Počas druhej fázy kontroly boli vylúčené ďalšie dotazníky, ktoré neprešli logickou kontrolou. V prípade slovenských študentov, ktorí študujú na VŠ v zahraničí, bolo celkovo vyradených 54 dotazníkov, z toho 52 z dôvodu ich vyplnenia študentmi, ktorí nepochádzali zo Slovenska (ale z Maďarska), a 2 dotazníky z dôvodu, že ich vyplnili študenti, študujúci na VŠ na Slovensku.
Tabuľka M_92: Počet vyradených dotazníkov spomedzi respondentov z vysokého školstva
Na spracovanie kvantitatívnych dát bol použitý štatistický softvér SPSS. Dáta boli prevážené iteratívnou metódou váženia podľa vopred definovaných kvótnych znakov. Účelom váženia bolo uľahčiť zovšeobecnenie zo vzorky na celú populáciu. Pri spracovaní jednotlivých výberových súborov boli použité deskriptívne štatistiky (minimum, maximum, priemer, medián, modus), Chí-kvadrát test a z-test pre stĺpcové porovnanie proporcií.
Základný súbor tvorilo 13 075 učiteľov, vedeckých a umeleckých pracovníkov, výberový súbor 852 respondentov, ktorí sa zúčastnili na dotazníkovom prieskume.
Tabuľka M_93: Štruktúra vzorky respondentov z radov vedecko-/umelecko-pedagogických pracovníkov VŠ podľa pohlavia
Tabuľka M_94: Štruktúra vzorky respondentov z radov vedecko-/umelecko-pedagogických pracovníkov VŠ podľa veku
Tabuľka M_95: Štruktúra vzorky respondentov z radov vedecko-/umelecko-pedagogických pracovníkov VŠ podľa typu VŠ
Tabuľka M_96: Štruktúra vzorky respondentov z radov vedecko-/umelecko-pedagogických pracovníkov VŠ podľa geografického umiestnenia školy
Vzorka zúčastnených respondentov tiež reflektovala nasledovné charakteristiky:
Tabuľka M_97: Štruktúra vzorky respondentov z radov vedecko-/umelecko-pedagogických pracovníkov VŠ podľa oblasti / zamerania výskumu
Tabuľka M_98: Štruktúra vzorky respondentov z radov vedecko-/umelecko-pedagogických pracovníkov VŠ podľa typu pracovnej pozície
Tabuľka M_99: Štruktúra vzorky respondentov z radov vysokoškolských učiteľov podľa typu funkcie v roly vysokoškolského učiteľa
Tabuľka M_100: Štruktúra vzorky respondentov z radov vysokoškolských učiteľov podľa počtu rokov praxe na vysokej škole ako vysokoškolský učiteľ alebo výskumný/umelecký pracovník
Základný súbor tvorilo 133 056 študentov, výberový súbor 3 835 respondentov, ktorí sa zúčastnili na dotazníkovom prieskume.
Tabuľka M_101: Počet vyplnených dotazníkov študentmi vysokých škôl 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku podľa jazykovej mutácie
Tabuľka M_102: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku podľa pohlavia
Tabuľka M_103: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku podľa typu vysokej školy
Tabuľka M_104: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku podľa geografického umiestnenia školy
Tabuľka M_105: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku podľa formy štúdia
Vzorka študentov VŠ v prvých dvoch stupňoch študujúcich na Slovensku reflektovala aj nasledovné charakteristiky:
Tabuľka M_106: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku podľa zamerania štúdia
Tabuľka M_107: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku podľa stupňa štúdia
Podľa stupňa štúdia sa študenti v dotazníku zaraďovali do 4 kategórií:
Získané odpovede boli pri spracovaní údajov zlúčené do 2 kategórií, s ktorými sa pracovalo pri interpretácii dát. Zlúčené kategórie sú uvedené v nasledujúcej tabuľke:
Tabuľka M_108: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia na Slovensku podľa zlúčených stupňov štúdia
Základný súbor tvorilo 6 308 študentov, výberový súbor 614 respondentov, ktorí sa zúčastnili dotazníkovom prieskume.
Tabuľka M_109: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov doktorandského štúdia na Slovensku podľa pohlavia
Tabuľka M_110: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov doktorandského štúdia na Slovensku podľa typu vysokej školy
Tabuľka M_111: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov doktorandského štúdia na Slovensku podľa geografického umiestnenia školy
Tabuľka M_112: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov doktorandského štúdia na Slovensku podľa formy štúdia
Vzorka študentov doktorandského štúdia reflektovala aj nasledovné charakteristiky:
Tabuľka M_113: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov doktorandského štúdia na Slovensku podľa zamerania štúdia
Tabuľka M_114: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov doktorandského štúdia na Slovensku podľa fázy štúdia
Výberový súbor tvorilo 1 404 respondentov, ktorí sa zúčastnili na dotazníkovom prieskume a vyplnili dotazník v slovenskej alebo maďarskej mutácii.
Tabuľka M_115: Počet vyplnených dotazníkov študentmi vysokých škôl 1. a 2. stupňa VŠ štúdia podľa jazykovej mutácie
V súčasnosti neexistujú relevantné informácie o počte a základných charakteristikách študentov zo Slovenska, ktorí študujú na vysokých školách v zahraničí, preto nie je možné vytvoriť reprezentatívnu vzorku tejto skupiny študentov.
Podarilo sa získať presné počty len dvoch najväčších skupín študentov v zahraničí, a to v Českej republike1 (21 481 študentov) a v Maďarsku2 (1 710 študentov). Ďalšie odhadované počty študentov pochádzajú z údajov Inštitútu pre štatistiku UNESCO.3 Na základe týchto 3 zdrojov údajov bolo sústredené úsilie osloviť študentov v krajinách, kde ich je aspoň 100 podľa UNESCO. Výsledkom je tabuľka M_120 uvedená nižšie.
Podľa krajiny štúdia sú vo vzorke zastúpení respondenti z 22 krajín, kde má Slovensko najvyššie podiely vysokoškolských študentov (chýbajú len zástupcovia Ukrajiny, ktorí sú v rebríčku UNESCO na 20. mieste). Mimo krajín, kde študuje najviac vysokoškolákov zo Slovenska, sú vo vzorke 4 študenti, ktorí študujú v Spojených arabských emirátoch, na Islande, v Luxembursku a v Singapure, keďže títo študenti vyplnili dotazník. Cieľom pri zbere dát bolo vytvoriť takú vzorku, aby v nej boli zastúpení študenti podľa toho, koľko ich v danej krajine študuje.
Tabuľka M_116: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia v zahraničí podľa krajiny, v ktorej študujú
Tabuľka M_117: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia v zahraničí podľa pohlavia
Tabuľka M_118: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia v zahraničí podľa typu školy
Tabuľka M_119: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia v zahraničí podľa stupňa štúdia
Tabuľka M_120: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia v zahraničí podľa regiónu, z ktorého pochádzajú
Tabuľka M_121: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia v zahraničí podľa zamerania štúdia
Tabuľka M_122: Štruktúra vzorky respondentov z radov študentov 1. a 2. stupňa VŠ štúdia v zahraničí podľa skúsenosti so štúdiom na VŠ na Slovensku
Výberový súbor tvorilo 198 respondentov, ktorí sa zúčastnili na dotazníkovom prieskume. V súčasnosti nie sú k dispozícii štatistické údaje o vedcoch a VŠ učiteľoch zo Slovenska pôsobiacich v zahraničných vedeckých alebo VŠ inštitúciách, respektíve na výskumných pozíciách v praxi, ktoré by umožnili vytvoriť reprezentatívnu vzorku tejto skupiny.
Tabuľka M_123: Štruktúra vzorky respondentov z radov učiteľov a vedcov zo Slovenska pôsobiacich vo výskumných a VŠ inštitúciách v zahraničí podľa pohlavia
Tabuľka M_124: Štruktúra vzorky respondentov z radov učiteľov a vedcov zo Slovenska pôsobiacich vo výskumných a VŠ inštitúciách v zahraničí podľa veku
Tabuľka M_125: Štruktúra vzorky respondentov z radov učiteľov a vedcov zo Slovenska pôsobiacich vo výskumných a VŠ inštitúciách v zahraničí podľa krajiny pôsobenia
Tabuľka M_126: Štruktúra vzorky respondentov z radov učiteľov a vedcov zo Slovenska pôsobiacich vo výskumných a VŠ inštitúciách v zahraničí podľa dĺžky pôsobenia vo vedeckej pozícii/pozícii VŠ učiteľa v zahraničí
Tabuľka M_127: Štruktúra vzorky respondentov z radov učiteľov a vedcov zo Slovenska pôsobiacich vo výskumných a VŠ inštitúciách v zahraničí podľa typu inštitúcie
Tabuľka M_128: Štruktúra vzorky respondentov z radov učiteľov a vedcov zo Slovenska pôsobiacich vo výskumných a VŠ inštitúciách v zahraničí podľa skúsenosti s prácou na Slovensku
Autor:
Miroslava Hapalová, Renáta Hall, Stanislav Lukáč, Antónia Rudinská a Jozef Kuraj
Oponent: Juraj Medzihorský