Každé dieťa v predškolskom veku napreduje svojím vlastným tempom a má iné rozvojové potreby. Niektoré potrebuje pomôcť s grafomotorikou, iné má logopedické ťažkosti, niekde treba popracovať na pozornosti, inde posilniť sebavedomie. Potreby detí sú naozaj rozmanité a vyžadujú si individuálny prístup.
Počet detí v triede na dospelého je ukazovateľom kvality programov vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve. Efektivita práce učiteliek je teda daná aj veľkosťou skupiny, s ktorou pracuje. Väčšiu kvalitu vzdelávacieho procesu možno očakávať tam, kde je v triede menej detí na dospelého. Na Slovensku však učiteľka väčšiu časť dňa prerozdeľuje pozornosť medzi 20 detí.
Podľa posledných dostupných údajov OECD je situácia v našich materských školách porovnateľná s ostatnými krajinami, ktoré boli do mapovania zahrnuté. Počet detí na učiteľa bol dokonca menší ako priemer sledovaných krajín OECD. Podľa týchto údajov sa v roku 2016 venoval v našich materských školách jeden učiteľka dvanástim deťom. V niektorých krajinách je situácia oveľa priaznivejšia (napr. Island, Švédsko, Slovinsko). Vo viacerých krajinách, naopak, horšia (graf G_4.2.2.2.1). No údaj, ktorý vychádza z jednoduchého výpočtu podielu počtu detí na počet učiteľov, je značne zavádzajúci. V našich materských školách síce pracujú v jednej triede dve učiteľky, no v systéme pracovných zmien s malým hodinovým prekryvom. Veľkú časť pracovného času teda pracuje jedna učiteľka sama s celou triedou.
Graf G_4.2.2.2.1 Pomer učiteľ – dieťa v predškolskom vzdelávaní vo vybraných krajinách OECD
1
Priemerný počet detí na jednu triedu sa aktuálne na Slovensku blíži k počtu 20 detí (tabuľka T_4.2.2.2.1). V samosprávou zriadených materských školách sú triedy naozaj početné. V Bratislavskom kraji v okresoch Bratislava II, Bratislava III, Bratislava IV a Bratislava IV pracujú učiteľky viac než s 22 deťmi v triede. O niečo priaznivejšia situácia je v segmente súkromných materských škôl, ktoré si zrejme regulujú počet detí tak, aby neutrpela kvalita výchovno-vzdelávacieho procesu. V nich sa nachádza priemerne 15,6 detí v jednej triede. Naopak, v cirkevných nájdeme v triedach v priemere viac než 20 detí.
Tabuľka T_4.2.2.2.1: Priemerný počet detí v jednej triede v materských školách podľa zriaďovateľa v roku 2018
2
V prípade, že by učiteľky pôsobili v triede súbežne, bol by počet detí optimálny. Každá by sa mohla venovať približne 10 deťom. No pri systéme práce založenom na zmenách sa každá z dvojice venuje väčšiu časť dňa takmer dvadsiatim deťom súbežne.
Väčší priestor na individuálnu prácu s deťmi by zrejme chceli mať aj samotné učiteľky a učitelia. A to tak tí, ktorí pracujú v bežných materských školách, ako aj tí, ktorí sú zamestnaní v špeciálnych. V dotazníkovom prieskume To dá rozum viac než polovica zo 784 učiteliek a učiteľov obidvoch typov materských škôl úplne súhlasilo alebo skôr súhlasilo s tvrdením, že ak by mali v triede menej detí, znížil by sa počet detí s odkladom povinnej školskej dochádzky. (graf G_ 4.2.2.2.2)
Graf G_ 4.2.2.2.2: Názory učiteliek MŠ na obmedzenia v oblasti znižovania počtu detí s odkladom povinnej školskej dochádzky – počet detí v triedach
Individuálny prístup k deťom môže významne zvýšiť prítomnosť ďalšieho kvalifikovaného personálu v triedach. Ide najmä o asistentov učiteľa, špeciálneho pedagóga, školského psychológa, logopéda, prípadne iných špecialistov. Výhodu väčšieho počtu dospelých slovenské deti nečerpajú. V roku 2018 sa v samosprávou zriadených materských školách v bežných triedach nachádzalo len 141 asistentov učiteľa (tabuľka T_4.2.2.2.2). Posila sa teda nachádzala ani nie v 2 % tried.
Tabuľka T_4.2.2.2.2: Počet asistentov učiteľa v bežných triedach bežných materských škôl v roku 2018
3
V prípade odborných zamestnancov a zamestnankýň bol ich počet skutočne zanedbateľný. V roku 2018 sa v celom segmente verejných materských škôl nachádzali len ôsmi školskí psychológovia a 10 školských špeciálnych pedagógov. Materské školy sa teda musia pri diagnostikovaní školskej spôsobilosti, ako aj pri nastavovaní stimulačného programu spoliehať na pomoc poradne alebo na seba samých. Pomoc by pritom učiteľky privítali. Ako ukázali výsledky dotazníkového prieskumu To dá rozum, vďaka užšej spolupráci s odborníkmi priamo v triedach materských škôl by sa mohol znížiť aj počet detí s odkladom povinnej školskej dochádzky. Myslí si to takmer 60 % opýtaných učiteľov a učiteliek bežných a špeciálnych MŠ (pozri graf G_ 4.2.2.2.3). Tento názor je konzistentný, aj čo sa týka porovnania respondentov podľa kraja či zohľadnení zriaďovateľa materskej školy. Štatisticky významné rozdiely sa nepreukázali ani pri porovnaní učiteliek a učiteľov bežných a špeciálnych materských škôl.
Graf G_ 4.2.2.2.3: Názory učiteľov a učiteliek MŠ na obmedzenia v oblasti znižovania počtu detí s odkladom povinnej školskej dochádzky – počet odborníkov v škole
Autor:
Katarína Vančíková