Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

PDF verzia analýzy (42 MB)
Stiahnite si PDF dokument s celou analýzou zistení o stave školstva na Slovensku.

Informačno- komunikačná prístupnosť na VŠ a dostupnosť študijných materiálov
Informačno-komunikačná prístupnosť a dostupnosť študijných materiálov je vážnym nedostatkom vysokých škôl

Informačno- komunikačná prístupnosť na VŠ a dostupnosť študijných materiálov

Informačno-komunikačná prístupnosť a dostupnosť študijných materiálov je vážnym nedostatkom vysokých škôl

Každý študent vysokej školy (ďalej VŠ) by mal mať prístup k všetkým informáciám a študijným materiálom, ktoré sú nevyhnutné pre štúdium. Ako však ukazujú výsledky prieskumu na vybraných VŠ, akademické prostredie nie je z tohto pohľadu dostatočne prístupné. Mladí ľudia so zmyslovým postihnutím či telesným postihnutím horných končatín majú reálny problém získať informácie z webových sídiel. Nejde pritom len o webové stránky, ale napríklad aj o online knižničné katalógy. Vážnym problémom je kvalita akademických informačných systémov, ktoré nie sú navrhované v súlade s platnými smernicami a pre niektoré skupiny študentov sú teda nedostupné, respektíve len čiastočne dostupné. Rozhovory realizované v rámci kvalitatívneho zberu dát To dá rozum tiež indikujú, že nevidiaci, resp. slabozrakí študenti majú problém aj s prístupom k študijnej literatúre či k iným materiálom, od ktorých závisí ich študijný úspech.

Informačno-komunikačná prístupnosť a dostupnosť študijných materiálov sa týka takmer všetkých skupín študentov so špecifickými potrebami

Otázka informačno-komunikačnej prístupnosti a dostupnosti študijných materiálov je kľúčová najmä pre študentov a študentky so zrakovým postihnutím, ale aj pre iné skupiny študentov, ktoré majú podľa vyhlášky nárok na podporu pri zabezpečovaní základnej študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení. Ide o nepočujúcich či nedoslýchavých študentov, študentov s postihnutím horných alebo dolných končatín, ale aj o študentov s psychickým ochorením, autizmom či inými pervazívnymi ochoreniami a poruchami učenia.

Podľa vyhlášky upravujúcej minimálne nároky študenta so ŠP má študent so zrakovým postihnutím nárok mať prístup k informáciám týkajúcim sa štúdia bezbariérovým spôsobom. Pod bezbariérovosťou sa pritom rozumie činnosť bez pomoci inej osoby, s využitím asistenčných technológií. Používateľmi asistenčných technológií nie sú však len ľudia so zrakovým, ale tiež sluchovým a telesným postihnutím a s poruchami učenia.1

Väčšina webových sídiel je pre dotknuté skupiny študentov so ŠP málo prístupná

Pri posudzovaní informačno-komunikačnej prístupnosti akademického prostredia sa sleduje najmä kvalita webových aplikácií, ktoré sú súčasťou webových stránok, akademických informačných systémov či katalógov knižníc. Zaujímavá z tohto pohľadu je aj webová aplikácia Evidencia záverečných prác, ktorej rozhranie je využívané na mnohých VŠ na Slovensku.

Podľa odborníkov je úroveň technológií v súčasnosti na takom stupni, že osoby so zdravotným postihnutím majú možnosť plnohodnotne pristupovať k informáciám na webových stránkach a používať webové aplikácie. Ako však dodávajú, podmienkou je správne dodržiavanie platných štandardov pri navrhovaní a tvorbe webového sídla alebo aplikácie.2 Ak sa tieto štandardy nedodržia, dôjde k zníženiu úrovne prístupnosti celého webového sídla, aplikácie. Ako ukázal prieskum realizovaný v rámci projektu UNIALL3 na vybraných vysokoškolských inštitúciách, situácia je z tohto pohľadu veľmi neuspokojivá. Výsledky testovania 47 webových sídiel (z toho 43 webových stránok fakúlt/univerzít a 4 online katalógov univerzitných knižníc) sú pre dotknuté skupiny študentov so ŠP veľmi nepriaznivé. 94 % z nich dosiahlo v roku 2016 v testovaní najhorší výsledok.4 Preukázala sa na nich veľmi nízka úroveň prístupnosti. Najvyššiu úroveň nedosiahlo ani jedno z testovaných webových sídiel. Dobré hodnotenie sa neušlo ani online katalógom univerzitných knižníc. U troch z nich sa preukázala veľmi nízka prístupnosť u jedného nízka. Podobná je aj skúsenosť respondenta To dá rozum, ktorý sa zapojil do rozhovorov. Absolvent VŠ, ktorý v súčasnosti poskytuje podporu študentom so ŠP upozorňoval na viaceré informačno-komunikačné bariéry: Teraz máme tie knižničné informačné systémy na registráciu záverečných prác, máme centrálny register záverečných prác a podobné. Niekde na to mysleli, niekde nie. Z nasledujúcej odpovede nevidiacej študentky je zrejmé, že webové sídla nie sú zďaleka z hľadiska dostupnosti informácií jediným problémom. Zlepšovanie prístupnosti akademického prostredia si vyžaduje mnoho úprav: Je to pre mňa bludisko, keď mám pravdu povedať, lebo čísla na dverách sú malé a strašne dlho mi trvá [sa zorientovať]. Keď už viem, kde čo je, tak je to okej, ale keď mám niečo nájsť, tak je to pre mňa ťažké hľadať, lebo fakt je to strašne zle označené. Takisto aj menovky, keď hľadám nejakého konkrétneho vyučujúceho alebo niekoho, je tam problém.

Kritériá prístupnosti nespĺňajú ani akademické informačné systémy

Organizácia štúdia na VŠ je v súčasnosti založená na elektronických systémoch. Indexy či papierové hárky, na ktoré sa študenti zapisovali na skúšku, sú už minulosťou. Od každého študenta sa očakáva, že sa bude dobre orientovať v akademickom informačnom systéme. Ako však tvrdí predstaviteľ ministerstva školstva, ktorý sa otázkou podpory študentov so ŠP zaoberá, pre týchto študentov systémy nie sú prispôsobené a bez asistencie ich nevedia používať. Rovnaký názor vyjadril aj zástupca občianskeho združenia pre ľudí s telesným postihnutím: Vysokoškolské informačné systémy sú dosť neprístupné. Častokrát sa ľudia so zrakovým postihnutím strácajú v tomto systéme a nie sú prispôsobené ani podľa súčasne platných právnych predpisov. Alebo keď sú prispôsobené, tak nie do bodky. [...] Tak či tak potrebujú asistenciu, lebo sú tam nejaké zádrhely. Podľa dlhoročnej koordinátorky z centra podpory pre študentov so ŠP ide o dôsledok šetrenia finančných prostriedkov: To sa dosť vysoké školy zdráhajú. Viete, sú to peniaze naviac. U nás aj ten akademický systém nie je dobre prístupný pre nevidiacich, pre slabozrakých, kontrast a podobne.

Za pravdu účastníkom rozhovorov To dá rozum dávajú aj výsledky prieskumu UNIALL, v rámci ktorého sa v roku 2015 testovali akademické informačné systémy používané na viacerých VŠ.5 Všetky tieto systémy vykazovali v čase testovania odchýlky od normy a znižovali tak prístupnosť informácií pre určité zdravotne znevýhodnené skupiny študentov.6 Testovanie napríklad ukázalo, že všetky aplikácie obsahujú niekoľko komponentov, ktoré nie sú vôbec prístupné z klávesnice. Ako sa v záverečnej správe uvádza, tento stav znevýhodňuje všetkých používateľov, ktorí pri práci s počítačom nemôžu používať myš.7 Viaceré systémy predstavujú problém pre nevidiacich. Niektoré komponenty sú totiž pre používateľov čítača obrazovky neprístupné. Nedostanú správnu informáciu, alebo sa o nej nedozvedia.8 Hoci tieto výsledky odkazujú na situáciu v roku 2016, je možné, že informačná prístupnosť sa zásadne nezlepšila. Vysoké školy totiž zotrvávajú v používaní zakúpeného akademického informačného systému spravidla dlhé obdobia.

Niektorým skupinám študentov so ŠP chýbajú študijné materiály

Podľa vyhlášky majú viaceré skupiny študentov so ŠP nárok na zabezpečenie študijných materiálov v prístupnej forme. Podľa získaných dát v rámci rozhovorov To dá rozum môžu mať vysoké školy problém so zabezpečením materiálov pre nevidiacich, resp. slabozrakých študentov. Ako skonštatoval účastník rozhovoru, ktorý poskytuje podporu študentom so ŠP: Nie vždy sú dostupné konkrétne knihy. Pri matike je to dosť bežné. Keby to potrebovali v Braillovom písme, tak je dosť veľký problém. Lebo to nie je možné len tak preložiť do Braillovho písma, lebo ten nevidiaci študent je veľmi špecifický a on potrebuje tie texty aj upraviť. Problémy pociťované na vlastnej koži opísala slabozraká študentka: So skriptami je problém. Keď sú iba v tlačenej verzii a proste majú malé písmo, tak je to pre mňa sťaženie. Z jej ďalších slov sa dá usudzovať, že na škole kde študuje zlyháva aj podpora, čo sa týka zabezpečenia pomôcok. Riešenia ako uľahčiť jej štúdium totiž zjavne existujú: Keď som napríklad videla, ako to prebieha na niektorých základných školách. Že majú k dispozícii tablety, [...] tak to vidia aj na tých tabletoch. Napríklad by som nemusela riešiť to, že sú tam nejaké veci na premietačke alebo nejaké materiály, že by mi proste všetko prišlo [na tablet], kde si to môžem prečítať, zväčšiť veľkosť v tom momente, keď to potrebujem.

Záver

Na zdravotne znevýhodnených študentov, ktorí sa rozhodli študovať na VŠ, čaká množstvo na prvý pohľad neviditeľných prekážok. Okrem fyzických bariér majú určité skupiny (nevidiaci, slabozrakí študenti, študenti s telesným postihnutím dolných končatín) obmedzený, či až znemožnený prístup k informáciám na weboch vysokých škôl, v knižničných katalógov či v informačných systémoch. Niektoré školy zlyhávajú aj v prípade zabezpečenia prístupných študijných materiálov. Napriek snahe škôl a štátu o začlenenie študentov so špecifickými potrebami do vzdelávacieho procesu na VŠ, existuje v systéme ešte veľa bariér, ktoré im spôsobujú ťažkosti a štúdium sťažujú a zabraňujú im tak nielen získať prístup k informáciám, ale aj k vzdelávacím službám, na ktoré majú ako študenti VŠ nárok. Bariéry v online svete sú tak prekážkami pri naplňovaní potenciálu učiacich sa so znevýhodneniami.

Autor:

Katarína Vančíková

Oponent: Dušan Šimšík

Zdroje:

1: STANKOVIČOVÁ, M. Správa o stave prístupnosti webových stránok a akademických informačných systémov na vybraných vysokých školách v SR. Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2016. [cit. 2019-09-01] Dostupné na:https://www.stuba.sk/sk/studentov/studenti-a-uchadzaci-so-specifickymi-potrebami/vystupy-projektu-uniall-erasmus-ka2.html?page_id=12409
2: STANKOVIČOVÁ, M. Správa o stave prístupnosti webových stránok a akademických informačných systémov na vybraných vysokých školách v SR. Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2016. [cit. 2019-09-01] Dostupné na: https://www.stuba.sk/sk/studentov/studenti-a-uchadzaci-so-specifickymi-potrebami/vystupy-projektu-uniall-erasmus-ka2.html?page_id=12409
3: UNIALL je skratka medzinárodného projektu Accessibility of Higher Education for Students with Special Needs, ktorý bol realizovaný v rokoch 2015 – 2018: koordinátorom projektu bola Slovenská technická univerzita v Bratislave, Fakulta architektúry: Centre of Design forAll (CEDA) – v spolupráci s Centrom podpory študentov so špecifickými potrebami na Univerzite Komenského v Bratislave.
4: Hodnotiaca škála, na základe ktorej bola posudzovaná prístupnosť webových stránok obsahovala 6 úrovní – od najvyššej úrovne prístupnosti (100% - 97%) až po veľmi nízka úroveň prístupnosti (79,5 % a menej). Bližšie k metodike testovania a hod notenia: STANKOVIČOVÁ, M. Správa o stave prístupnosti webových stránok a akademických informačných systémov na vybraných vysokých školách v SR. Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2016. [cit. 2019-09-01] Dostupné na: https://www.stuba.sk/sk/studentov/studenti-a-uchadzaci-so-specifickymi-potrebami/vystupy-projektu-uniall-erasmus-ka2.html?page_id=12409
5: Testované boli akademické systémy Abakus, AIS2, AIVS, OS4U a MAIS. Bližšie: STANKOVIČOVÁ, M. Správa o stave prístupnosti webových stránok a akademických informačných systémov na vybraných vysokých školách v SR. Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2016. [cit. 2019-09-01] Dostupné na: https://www.stuba.sk/sk/studentov/studenti-a-uchadzaci-so-specifickymi-potrebami/vystupy-projektu-uniall-erasmus-ka2.html?page_id=12409
6: STANKOVIČOVÁ, M. Správa o stave prístupnosti webových stránok a akademických informačných systémov na vybraných vysokých školách v SR. Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2016. [cit. 2019-09-01] Dostupné na: https://www.stuba.sk/sk/studentov/studenti-a-uchadzaci-so-specifickymi-potrebami/vystupy-projektu-uniall-erasmus-ka2.html?page_id=12409
7: STANKOVIČOVÁ, M. Správa o stave prístupnosti webových stránok a akademických informačných systémov na vybraných vysokých školách v SR. Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2016. [cit. 2019-09-01] Dostupné na: https://www.stuba.sk/sk/studentov/studenti-a-uchadzaci-so-specifickymi-potrebami/vystupy-projektu-uniall-erasmus-ka2.html?page_id=12409
8: STANKOVIČOVÁ, M. Správa o stave prístupnosti webových stránok a akademických informačných systémov na vybraných vysokých školách v SR. Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2016. [cit. 2019-09-01] Dostupné na: https://www.stuba.sk/sk/studentov/studenti-a-uchadzaci-so-specifickymi-potrebami/vystupy-projektu-uniall-erasmus-ka2.html?page_id=12409


Analýza zistení o stave školstva na Slovensku