Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

PDF verzia analýzy (42 MB)
Stiahnite si PDF dokument s celou analýzou zistení o stave školstva na Slovensku.

Príprava a rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov
Príprava a rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov

Príprava a rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov

Príprava budúcich učiteľov a učiteliek a profesijný rozvoj súčasných pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankýň sú nepochybne dôležitou súčasťou vzdelávacieho systému, ktoré do značnej miery vplývajú na jeho celkovú kvalitu. Rozhodnutie absolvovať prípravu na učiteľské povolanie je u každého jedinca podmienené rôznymi faktormi, pričom jedným z podstatných faktorov je i celková atraktivita učiteľského povolania. Zistenia z medzinárodných prieskumov a kvalitatívnych dát projektu To dá rozum naznačujú, že na Slovensku je celková atraktivita učiteľského povolania relatívne nízka pre nedostatočné platové ohodnotenie a nízke spoločenské uznanie učiteľov. Relatívny nedostatok uchádzačov na rôzne vysokoškolské programy učiteľstva vedie k praxi prijímania všetkých prihlásených, teda i ľudí, ktorí v predošlom štúdiu nezískali potrebné vedomosti a zručnosti alebo sa osobnostne pre túto prácu nehodia. Vysokoškolské pracoviská pripravujúce budúcich učiteľov reagujú na túto diverzitu prijatých študentov rôznym spôsobom. Z výpovedí študentov však prevládala skúsenosť, že študenti sú pripravovaní hlavne vedomostne. Študenti však majú málo príležitostí si tieto teoretické vedomosti dôsledne vyskúšať a osvojiť cez získanie relevantných didaktických zručností v rámci pedagogických praxí alebo v rámci modelovania rôznych situácií vo výučbe na VŠ. Po úspešnom absolvovaní programu pripravujúceho na učiteľstvo sa nie každý absolvent či absolventka uplatní v systéme školstva na Slovensku. Školy sa do pracovných pozícií snažia prijímať najkvalitnejších učiteľov, čo môže v praxi viesť k tomu, že nie každý absolvent učiteľského odboru takúto pozíciu dostane. Zároveň však platí, že v niektorých predmetoch či lokalitách si riaditelia škôl nemajú z koho vyberať. Ďalej školy môžu prepúšťať tých učiteľov, ktorých pedagogická práca je príliš nekvalitná, hoci v praxi sa to takmer vôbec nedeje, keďže je veľmi ťažké dokázať nekvalitu pedagogickej práce. Školy sa taktiež môžu snažiť o profesijný rozvoj svojich pedagogických a odborných zamestnancov. Jedným z hlavných problémov súčasného systému profesijného rozvoja je podľa zistení projektu To dá rozum, že motivuje pedagogických a odborných zamestnancov cez príplatky ku mzde, aby absolvovali rôzne schválené programy ďalšieho vzdelávania, nijakým spôsobom sa však neskúma a neoceňuje, či si z tohto vzdelávania odniesli aj nejaké dôležité zručnosti, ktoré reálne využívajú vo svojej práci na škole.

Výsledky analýzy kvantitatívnych a kvalitatívnych dát To dá rozum sú detailnejšie rozpracované v týchto častiach:

Atraktivita učiteľského povolania

Málokto chce byť učiteľom

Čítať viac.

Vysokoškolská príprava budúcich učiteľov

Nevyužitý potenciál vysokých škôl kvalitne pripraviť budúcich učiteľov

Čítať viac.

Zamestnávanie a prepúšťanie učiteľov

Prijímanie a prepúšťanie učiteľov ako nevyužitá príležitosť

Čítať viac.

Profesijný rozvoj

Profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov a jeho úskalia

Čítať viac.

Záver

Kvalita vzdelávacieho systému do veľkej miery závisí od toho, či sú učitelia a učiteľky v rámci systému zanietení, kvalifikovaní a oceňovaní profesionáli a profesionálky. Zároveň aj od ich schopnosti rozpoznať vlohy učiacich sa a od ovládania širokej škály foriem a metód výučby, pričom v spolupráci s ďalšími pedagogickými a odbornými zamestnancami školy vedia pre každého vybrať tú optimálnu. Podľa zistení projektu To dá rozum sa programom pripravujúcim budúcich učiteľov darí tento cieľ napĺňať len v obmedzenej miere. Hoci by systém profesijného rozvoja mohol do určitej miery kompenzovať nedostatky v príprave učiteľov, zistenia projektu odkryli rôzne pochybnosti o tom, do akej miery tento systém reálne prispieva v získavaniu potrebných vedomostí a zručností pre kvalitný výkon učiteľskej práce a práce ostatných pedagogických a odborných zamestnancov v školstve. Pokiaľ má byť vzdelávací systém kvalitnou a dostupnou verejnou službou, v rámci ktorej je zabezpečený základný vzdelávací štandard od raného detstva pre všetkých jednotlivcov, odborná príprava a profesijná podpora a rozvoj ľudí, na ktorých tento systém stojí, je jednou z kľúčových oblastí uvažovania o zmene vzdelávacieho systému.

Autor:

Jozef Miškolci



Analýza zistení o stave školstva na Slovensku