Ciele prieskumu
Prieskum sa zameriaval na zodpovedanie otázky, čo nás delí od ideálneho stavu, definovaného vo vízii vzdelávania. Cieľom bolo teda analyzovať konkrétne problémy a ich príčiny v slovenskom školstve od materských až po vysoké školy, ktoré bránia tomu, aby vzdelávací systém spĺňal parametre, pomenované vo vízii vzdelávania. Problémy boli skúmané ako v rovine nastavenia vzdelávacích politík, tak aj v ich aplikačnej praxi v rôznych kontextoch.
Problémy a ich príčiny sa skúmali v týchto piatich oblastiach:
- Individualizovaná podpora všetkých učiacich sa – rozmanitosť vzdelávacích potrieb detí, žiakov a študentov; formy vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami; pripravenosť škôl reagovať na rozmanitosť vzdelávacích potrieb; dostupnosť a kvalita externej podpory pre školy a učiteľov; dostupné a reálne využívané podporné nástroje vo vzdelávaní; individualizácia vzdelávania; systém kariérového poradenstva a možnosť učiaceho sa spolurozhodovať a podieľať sa na tvorbe svojej vzdelávacej cesty; nástroje finančnej podpory vo vzdelávaní.
- Príprava a rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov – atraktivita učiteľského povolania, príprava na učiteľské povolanie (výber študentov a študentiek učiteľstva, študijné programy učiteľstva, obsah a formy vzdelávania v rámci prípravy na učiteľstvo, pedagogické praxe), výber učiteľov a učiteliek a ich prepúšťanie; profesijný rozvoj učiteľov a odborných zamestnancov (kariérový systém, ďalšie vzdelávanie, motivácia a prekážky pre profesijný rozvoj).
- Obsah a forma vzdelávania – aktuálnosť obsahu vzdelávania a jeho prepojenie na prax; interdisciplinarita vo vzdelávaní; rozvoj základných typov gramotností aj odborných vedomostí, kritického myslenia a myslenia v súvislostiach, tvorivosti a iniciatívnosti; celkový rozvoj osobnosti a zdravého životného štýlu, otvorenosti novým myšlienkam; podpora demokratických hodnôt a aktívneho občianstva; metódy a formy výučby, overovanie a hodnotenie výsledkov vzdelávania.
- Otvorenosť, flexibilita a priestupnosť vo vzdelávaní – flexibilita a dostupnosť vzdelávania pre všetkých; prekážky prechodu na vyšší stupeň vzdelávacej sústavy, možnosti vzdelávania znevýhodnených skupín – slepé uličky vo vzdelávaní; bariéry v priestupnosti jednotlivých stupňov vzdelávania; možnosti vzdelávania v celoživotnej perspektíve, demografické zmeny v populácii učiacich sa, odliv študentov a akademikov do zahraničia, prechod na trh práce.
- Spravovanie, riadenie a financovanie školstva – významné kompetencie jednotlivých aktérov v školstve a ich reálny výkon, regulácia a optimalizácia siete škôl, financovanie škôl, zriaďovateľská pôsobnosť samospráv, cirkevných a súkromných zriaďovateľov, riadenie škôl, školská infraštruktúra, zber, spracovanie a využitie dát v školstve, hodnotenie a kontrola kvality vzdelávania.
Prieskum prebiehal v dvoch etapách:
- Kvalitatívny prieskum – realizácia hĺbkových individuálnych a skupinových rozhovorov, zameraných na identifikáciu najväčších problémov slovenského školstva, ich príčin a súvislostí v uvedených piatich oblastiach.
- Kvantitatívny prieskum – realizácia dotazníkového prieskumu, zameraného na kvantifikáciu zistení z kvalitatívneho prieskumu, t. j. na preskúmanie, v akom rozsahu a v akých kontextoch (napr. typ školy, región) sú v slovenskom školstve prítomné problémy, identifikované v rámci hĺbkových individuálnych a skupinových rozhovorov.
Autor:
Miroslava Hapalová a Renáta Hall
Oponent: Barbora Lášticová