Zamestnávanie a prepúšťanie učiteľov
Prijímanie a prepúšťanie učiteľov ako nevyužitá príležitosť
Na učiteľov a učiteľky sa kladú vysoké nároky. Mali by byť zanietení a kvalifikovaní profesionáli, ktorí vedia rozpoznať vlohy učiacich sa a ovládajú širokú škálu metód, z ktorých v spolupráci s ďalšími odborníkmi a odborníčkami vedia pre každého vybrať tú optimálnu. K týmto zručnostiam a vedomostiam ich môže pripraviť vysoká škola, ale aj ďalšie vzdelávanie, sebavzdelávanie a reflexia vlastnej praxe. Pokiaľ však učitelia odmietajú pracovať na svojom sebarozvoji, vedeniu škôl sa stále ponúkajú minimálne dva nástroje, ktorými môžu prispievať k zvyšovaniu kvality výučby. Týmito nástrojmi sú prijímanie kvalitných a prepúšťanie nekvalitných pedagogických zamestnancov. Z kvalitatívneho zberu dát projektu To dá rozum však vyplýva, že vedenie škôl využíva potenciál týchto nástrojov len vo veľmi obmedzenej miere. Väčšinou vyberajú učiteľov len cez pohovor, vďaka ktorému nie je možné komplexne zhodnotiť osobnostné a profesijné kvality uchádzačov. A v prípade, že vedenie odhalí výrazne nekvalitnú výučbu u učiteľov na svojej škole, vo väčšine prípadov rezignujú na možnosť ich z tohto dôvodu prepustiť.
Výsledky analýzy kvantitatívnych a kvalitatívnych dát To dá rozum sú detailnejšie rozpracované v týchto častiach:
Výber nových učiteľov
Trojkolové výberové konania verzus prijatie bez pohovoru
Čítaj viac.
Prepúšťanie nekvalitných učiteľov
Prepúšťanie nekvalitne vyučujúcich učiteľov sa v praxi takmer nedeje
Čítaj viac.
Záver
Osobnostné i profesijné nároky na učiteľov v regionálnom školstve sú vysoké. Mali by poznať a aktívne používať širokú škálu vyučovacích metód a prispôsobovať ich špecifikám jednotlivých žiakov a žiačok. Taktiež by mali byť zanietení pre svoju prácu a stále sa snažiť o rozvíjanie svojho poznania a učiteľských zručností. Pokiaľ však učitelia nemajú vôbec záujem tieto nároky napĺňať, prispievajú tým k znižovaniu kvality vzdelávania na Slovensku. Z kvalitatívneho zberu dát projektu To dá rozum vyplýva, že vedenie škôl v nedostatočnej miere využíva svoje možnosti, ako práve takýmto učiteľom neumožňovať pôsobenie v regionálnom školstve. Často však nejde len o osobnú voľbu riaditeľov škôl, vedú ich k tomu aj podmienky, ktoré súvisia s riadením školstva . Ak rezignujeme na zabezpečenie kvalitných učiteľov, rezignujeme aj na komplexný rozvoj učiacich sa a ich prípravu na život.
Autor:
Jozef Miškolci