Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

PDF verzia analýzy (42 MB)
Stiahnite si PDF dokument s celou analýzou zistení o stave školstva na Slovensku.

Profesijný rozvoj
Profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov a jeho úskalia

Profesijný rozvoj

Profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov a jeho úskalia

Kvalita vzdelávania a rozvoja žiakov a žiačok v regionálnom školstve závisí od pripravenosti a kompetentnosti pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankýň. Po absolvovaní stredoškolskej alebo vysokoškolskej prípravy priamo zacielenej na rozvoj kompetencií potrebných pre výkon svojho povolania, pedagogickí a odborní zamestnanci môžu ďalej rozvíjať svoje vedomosti a zručnosti v rámci systému profesijného rozvoja. Systém profesijného rozvoja na Slovensku sa skladá primárne z dvoch zložiek: kariérového systému a systému ďalšieho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov. Do systému profesijného rozvoja je však nutné začleniť aj mnoho neformálnych spôsobov učenia sa a sebarozvoja ako napríklad vzájomné hospitácie, mentoring, samoštúdium alebo výskumnú činnosť.Pri skúmaní systému profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankýň je dôležité pýtať sa, kto, resp. ktoré inštitúcie ho zabezpečujú a za akých podmienok, akými formami prebieha a čo je jeho obsahom, čo motivuje pedagogických a odborných zamestnancov sa na ňom zúčastňovať a čo im v tom, naopak, bráni. Z kvalitatívnych a kvantitatívnych dát To dá rozum vyplynulo, že pedagogickí a odborní zamestnanci nevyhnutne nezískavajú vyššie profesijné kompetencie cez získanie atestácií a často ani nevykonávajú zodpovednejšie úlohy v rámci kariérového systému. Hoci profesijný rozvoj môžu zabezpečovať rôzne inštitúcie, systém výrazne zvýhodňuje Metodicko-pedagogické centrum, ktoré však podľa respondentov nedokáže napĺňať všetky očakávania naň kladené. Medzi poskytovateľmi ďalšieho vzdelávania chýba diverzita a konkurencia, ktoré môžu prinášať vyššiu kvalitu a zároveň uspokojovať aj špecifické vzdelávacie potreby rôznych aktérov. Tým, že systém ďalšieho vzdelávania oceňuje len absolvovanie programov ďalšieho vzdelávania schválených ministerstvom cez získanie príplatkov ku mzde, nevyhnutne vytláča na okraj záujmu neformálne spôsoby profesijného rozvoja. Hoci je podľa zistení z dát To dá rozum hlavnou motiváciou pre pedagogických a odborných zamestnancov absolvovať programy ďalšieho vzdelávania primárne ich vnútorný záujem o danú oblasť, externá motivácia v podobe získania príplatku ku mzde je veľmi významná a má vplyv na množstvo a výber absolvovaných programov. Najväčšou prekážkou na absolvovanie rôznych aktivít profesijného rozvoja je príliš veľa inej práce v škole, resp. nadmerné pracovné zaťaženie pedagogických zamestnancov. Pre odborných zamestnancov a majstrov odbornej výchovy je najväčšou prekážkou nedostatočná relevantná ponuka programov ďalšieho vzdelávania.

Výsledky analýzy kvantitatívnych a kvalitatívnych dát To dá rozum sú detailnejšie rozpracované v týchto častiach:

Kariérový systém

Súčasný kariérový systém nezaručuje profesijný rast pedagogických a odborných zamestnancov

Čítať viac.

Poskytovatelia profesijného rozvoja

Pri profesijnom rozvoji pedagogických a odborných zamestnancov má Metodicko-pedagogické centrum zvýhodnené postavenie

Čítať viac.

Ďalšie vzdelávanie

Systém ďalšieho vzdelávania vytláča neformálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov

Čítať viac.

Motivácia pre profesijný rozvoj

Príplatky ku mzde sú významným motivačným nástrojom pre profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov

Čítať viac.

Prekážky v profesijnom rozvoji

Pedagogickí a odborní zamestnanci zažívajú mnoho prekážok, aby sa profesijne rozvíjali

Čítať viac.

Záver

Profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov je komplexným systémom programov a aktivít určených na zvyšovanie si svojich profesijných kompetencií a vedomostí, ktoré zabezpečujú rôzne inštitúcie v rôznej kvalite. Štát by mal sledovať, do akej miery tento systém napĺňa svoje ciele. Bohužiaľ, súčasný systém profesijného rozvoja je nastavený tak, že príplatkom ku mzde motivuje iba „absolvovať“ vzdelávacie programy. Nijakým spôsobom však už neoceňuje reálne získanie kompetencií u absolventov a absolventiek daných programov, resp. či svoje poznatky a zručnosti z týchto programov reálne využívajú v praxi. Do konca školského roku 2018/2019 ani stúpanie na kariérových stupňoch nezaručovalo, že pedagogickí a odborní zamestnanci získaním atestácie preukázali rozsiahlejšie profesijné kompetencie a vedomosti, ktoré by reálne využívali v praxi. Systém profesijného rozvoja teda stojí pred výzvou, ako lepšie zabezpečiť, aby pedagogickí a odborní zamestnanci získavali najnovšie vedecké poznatky a reálne nadobúdali potrebné kompetencie pre ich prácu. Len vďaka neustálemu osobnostnému a profesijnému rozvoju môžu pedagogickí a odborní zamestnanci držať krok s vývojom spoločnosti a u svojich žiakov a žiačok posilňovať ich vnútornú motiváciu, zvedavosť experimentovať a objavovať nové poznatky a súvislosti a zároveň záujem rozvíjať svoju osobnosť.

Autor:

Jozef Miškolci



Analýza zistení o stave školstva na Slovensku