Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

Analýza zistení o stave školstva na Slovensku

PDF verzia analýzy (42 MB)
Stiahnite si PDF dokument s celou analýzou zistení o stave školstva na Slovensku.

Vstup do povinného vzdelávania
Vstup do povinného vzdelávania alebo (ne)rovný štart

Vstup do povinného vzdelávania

Vstup do povinného vzdelávania alebo (ne)rovný štart

Kritériom vstupu dieťaťa do 1. ročníka základnej školy nie je len jeho vek. Začiatok povinného vzdelávania je na Slovensku podmienený dosiahnutím školskej spôsobilosti. Dáta zo zápisov do 1. ročníka ukazujú, že toto kritérium nesplní takmer každé siedme dieťa, pričom v regiónoch, kde je najnižšia účasť detí na predškolskom vzdelávaní, je ich ešte viac. Tieto deti získavajú rok na to, aby sa v jednotlivých oblastiach školskej spôsobilosti zlepšili. Systém zlepšovania školskej pripravenosti je však dvojkoľajný. Väčšinová populácia šesťročných detí, ktoré nedosiahli školskú spôsobilosť, dostáva odporučenie na odklad povinnej školskej dochádzky (ďalej PŠD) a začnú ju teda plniť vo veku 7 rokov. Deti zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia mieria takmer automaticky do nultých ročníkov. Vstupom do nultého ročníka už však začínajú plniť povinnú školskú dochádzku. Nulté ročníky môžu významne zlepšiť školskú pripravenosť detí, ale ich dopad na ďalšiu vzdelávaciu dráhu a neskoršie uplatnenie sa v živote je neistý. Dostupné dáta totiž naznačujú, že veľa absolventov nultých ročníkov sa aj tak nevyhne neskoršiemu školskému neúspechu, v dôsledku čoho končia povinnú školskú dochádzku bez ukončeného základného vzdelania a ich vyhliadky na získanie pracovnej kvalifikácie sú preto slabé.

K zníženiu počtu detí s odkladom PŠD či zaradených do nultého ročníka môže významne prispieť dochádzka do materskej školy. Potenciál tejto vzdelávacej inštitúcie však nie je v tomto smere plne využitý. Jedným z dôvodov je jej slabá spolupráca so školskými poradenskými zariadeniami v niektorých mestách a obciach, ktorú spôsobujú najmä obmedzené personálne a časové kapacity poradenských zariadení. Ďalším identifikovaným problémom je slabá súčinnosť medzi rodičmi, učiteľkami a poradňou, ktorá neraz vyúsťuje do neobjektívnych záverov o pripravenosti dieťaťa pre vstup do školy. Kvalita pripravenosti detí na vstup do školy je tiež závislá od schopnosti materskej školy reagovať na individuálne rozvojové potreby detí. Tá je znížená nedostatkom odborníkov (školských psychológov, špeciálnych pedagógov...), ktorí by mohli významne prispieť k skvalitneniu diagnostikovania detí, ako aj nastavovania stimulačných programov. Takejto odbornej pomoci sa však deťom v našich materských školách nedostáva. Cieľ rozvíjať u detí dimenzie školskej spôsobilosti je teda výhradne záležitosťou učiteliek, ktoré musia prerozdeľovať pozornosť priemerne medzi dvadsať detí. Tým sa priestor na individuálny prístup zužuje a znižuje sa i šanca, že detí s odloženou školskou dochádzkou bude menej.

K preverovaniu školskej spôsobilosti dochádza aj na zápisoch do 1. ročníka. Podľa zistení To dá rozum pristupujú školy k tejto úlohe rôzne a rozdielna je dokonca i kvalita testových úloh či batérií. Na ich výsledku pritom naozaj záleží. Nerozhodujú len o tom, či dieťa dostane návrh na odklad PŠD alebo nie, ale na niektorých školách dokonca aj o tom, či bude prijaté. Tlak súťaže pri výbere najschopnejších prežívajú deti najmä v školách, o ktoré je vyšší záujem ako ich kapacitné možnosti. Istá časť detí tak dostáva rozhodnutie o neprijatí už na vstupe do povinného vzdelávania.

Napriek tomu, že školská spôsobilosť sa preveruje už na vstupe do 1. ročníka, školský zákon pripúšťa možnosť, že dieťa do školy nastúpi a už v prvom polroku ju opúšťa s dodatočným odkladom povinnej školskej dochádzky. Výpovede respondentov v rámci kvalitatívneho zberu dát To dá rozum ukazujú, že niektoré deti túto skúsenosť hlboko prežívajú. Zároveň dôvodia, že jednotlivé prípady môžu byť dôsledkom zlého posúdenia školskej spôsobilosti, ale aj zlyhania komunikácie medzi materskou školou, rodinou a poradenskými zariadeniami.

Štatistiky ďalej prezrádzajú, že nemalá skupina prvákov opakuje ročník. Túto skúsenosť majú najmä deti na východnom Slovensku. Na základe výsledkov dotazníkového prieskumu To dá rozum môžeme usudzovať, že väčšina slovenských učiteľov opakovanie ročníka schvaľuje. Pocity zlyhania môžu prežívať aj deti, ktoré sú v prvých rokoch školskej dochádzky preradené do systému špeciálneho školstva, ku ktorému opätovne dochádza najmä vo východnej časti našej krajiny.

Výsledky analýzy kvantitatívnych a kvalitatívnych dát To dá rozum sú detailnejšie rozpracované v týchto častiach:

Školská spôsobilosť ako problém

Zisťovanie školskej spôsobilosti vnáša do systému prvky nerovnosti

Čítať viac

Limity MŠ v príprave detí na prechod do školy

Limity materských škôl v príprave detí na plynulý prechod do základnej školy

Čítať viac

Nejednotné prijímanie prvákov

Prístup k prijímaniu prvákov nie je jednotný

Čítať viac

Sklamania a zlyhania na začiatku vzdelávacej dráhy

Sklamania a zlyhania prežívajú žiaci už na začiatku vzdelávacej dráhy

Čítať viac

Záver

Slovenské deti začínajú povinné vzdelávanie v rôznom veku a v rôznom veku opúšťajú základnú školu. Ich štart totiž neurčuje ani tak vek ako miera ich školskej pripravenosti. Šance mnohých detí, ktoré dostali na vstupe do prvého ročníka „červenú“, by pritom mohli byť oveľa vyššie, ak by navštevovali materskú školu. Týka sa to najmä detí, ktoré začínajú povinnú školskú dochádzku v nultom ročníku. Zníženie prípadov odkladu PŠD či umiestnenia detí do nultých ročníkov však do veľkej miery závisí od miery individualizovanej podpory učiacich sa, ktorú určuje aj prítomnosť odborných zamestnancov či pedagogických asistentov v materských školách. Kým nie je kvalitná diagnostika a intervencia garantovaná prítomnosťou psychológov a ostatných odborníkov priamo v triedach, rozhodujúca je kvalita spolupráce s poradenskými zariadeniami. Rozhodnutia o odklade plnenia školskej dochádzky vytvárajú objektívnu bariéru plynulého prechodu do školského vzdelávania, a to najmä ak zoberieme do úvahy fakt, že s odporúčaniami na neskorší nástup do 1. ročníka odchádzajú deti zo zápisov, na ktorých sa nepoužívajú jednotné postupy preverovania školskej spôsobilosti. Ako ukazujú výsledky analýzy To dá rozum, nejedno dieťa sa napriek systému posudzovania školskej spôsobilosti nevyhne neskoršiemu školskému neúspechu.

Autor:

Katarína Vančíková

Oponent: Štefan Porubský



Analýza zistení o stave školstva na Slovensku